Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
GYPSZGY |
Gyermek- és ifjúságvédelmi tanácsadó |
kollokvium
|
3 |
A tanegység célja
A gyermekvédelmi ellátásban élő gyermekek pszichés jellemzőinek, a gyermekvédelmi ellátás folyamatai és különböző formái pszichológiai sajátosságainak megismerése.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri a szakellátásban élő gyermekek személyiségjellemzőit, azok kialakulásának folyamatát, háttértényezőit. Tisztában van a gyermekvédelmi ellátó rendszerek működésének pszichológiai mechanizmusaival és azok gyerekekre gyakorolt hatásaival. Képes a problémák felismerésére és kezelésére, együttműködve a szülővel, gyermekkel, szakemberekkel. Elkötelezett a gyermekek lelki egészségének gondozásában.
Tematika
1. Hogyan működik máshol a gyermekvédelem?
Nemzetközi kutatások a gyermekvédelemről pszichológiai jellemzők mentén
2. A rendszerszemléletről, családról, gyermekek traumatizációjáról
3. A szakértői bizottság működése, szükségletmegállapítás
4. A családból való kiemelés folyamata, pszichológiai hatásai
5. A gyermekvédelmi szakellátásban élő gyermekek személyiségjellemzői, pszichés állapotuk
6. A gyermekotthoni elhelyezés pszichológiai sajátosságai
7. A nevelőszülői ellátás pszichológiai sajátosságai, Az örökbefogadás pszichológiai kérdései
8. A gyermekvédelemben dolgozók mentális egészsége
9. Erőforrás-központúság a gyermekvédelemben
Együttműködés a kliensekkel- családokkal, szülőkkel, gyermekekkel
10. Kríziskezelés
11. Az eredményes reszocializáció feltételei és akadályai a gyermekvédelemben
12. Gyermekvédelem és társadalmi integráció
Követelmény
A félév végén kollokvium.
Kötelező irodalom
● Rácz Andrea: Jó szülő-e az állam? Fejlesztési igények a gyermekvédelmi szakellátás professzionalizációjáért 215-246. oldal
https://rubeus.hu/wp-content/uploads/2014/05/CPnemzetkozi_2014_final.pdf
● Szabolcsi Julianna: A vér szerinti család szerepének fontossága 274-296. oldal
https://rubeus.hu/wp-content/uploads/2014/05/CPnemzetkozi_2014_final.pdf
● Homoki Andrea: A gyermekvédelmi szempontú rezilienciakutatást megalapozó nemzetközi és hazai elméletek 312-325. oldal
https://rubeus.hu/wp-content/uploads/2014/05/CPnemzetkozi_2014_final.pdf
● Jármi Éva: Pszichológusok gyermekotthoni tapasztalatai a családi kapcsolatok működése tekintetében, Kapocs 8 (2009/4);
https://epa.oszk.hu/02900/02943/00043/pdf/EPA02943_kapocs_2009_4_05.pdf
● Kálmánchey Márta: Nevelőszülőknél élő gyermekeknél előforduló pszichés problémák, Család, Gyermek, Ifjúság 10 (2001/2) 45–53;
https://epa.oszk.hu/03400/03457/00026/pdf/EPA03457_csalad_2001_2_045-053.pdf
● Oláh Barnabás: Egy trauma-tudatos gyermekvédelmi rendszer kialakítása – útmutató ismertetés; Egészségfejlesztés, LIX. évfolyam, 2018. 4. szám
https://www.researchgate.net/publication/352273181_Egy_trauma-tudatos_gyermekvedelmi_rendszer_kialakitasa_-_utmutato_ismertetes
● Órai prezentációk
Ajánlott irodalom
● SOS Gyermekfalu: Biztonságos terek-Kibontakozó gyerekek ; Traumatudatos szemlélet beépítése a gyermekvédelem mindennapi gyakorlatába
https://www.sos-childrensvillages.org/getmedia/34a6a92e-de59-4f4c-bb5f-c80bc14da
255/Safe-Places,-Thriving-Children-Practice-Guidance_Hungarian.pdf
● Kuritárné Szabó Ildikó, Tisljár-Szabó Eszter: Úgy szerettem volna ha nem bántottak volna- A családon belüli gyermekkori traumatizáció: elmélet és terápia. Oriold és Társai Kft., 2015
● Major Zsolt Balázs – Mészáros Katalin – Tatárné Kapus Éva: Fotel vagy karfa - Gyakorlat- és eszközközpontú nevelés-módszertani kézikönyv gyermekvédelemben, gyerek- és lakásotthonokban dolgozók számára, Zenin, Szeged, 2008
● Major Zsolt Balázs – Mészáros Katalin: ""Farkas vagy áldozat - gyakorlati kézikönyv pedagógusoknak magatartási problémák kezeléséhez és megelőzéséhez". Budapest, 2017. Edge2000.