Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
GYPSZGY |
Gyermek- és ifjúságvédelmi tanácsadó |
kollokvium
|
3 |
A tanegység célja
A gyermekvédelmi ellátásban élő gyermekek pszichés jellemzőinek, a gyermekvédelmi ellátás folyamatai és különböző formái pszichológiai sajátosságainak megismerése.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri a szakellátásban élő gyermekek személyiségjellemzőit, azok kialakulásának folyamatát, háttértényezőit. Tisztában van a gyermekvédelmi ellátó rendszerek működésének pszichológiai mechanizmusaival és azok gyerekekre gyakorolt hatásaival. Képes a problémák felismerésére és kezelésére, együttműködve a szülővel, gyermekkel, szakemberekkel. Elkötelezett a gyermekek lelki egészségének gondozásában.
Tematika
1. Családi és intézményi miliőártalmak a gyermekvédelmi problémák hátterében. 2. Gyermekvédelmi szakellátásban élő gyermekek személyiségjellemzői, pszichés állapotuk. 3. A családból való kiemelés folyamata, pszichológiai hatásai. 4. Pszichológiai diagnosztika a gyermekvédelemben. 5. A szakértői bizottság működése, szükségletmegállapítás 6. Nevelőszülői ellátás pszichológiai sajátosságai. 7. Gyermekotthoni elhelyezés pszichológiai sajátosságai. 8. A pszichológiai szemlélet érvényesülése a gyermekvédelemben – történeti aspektusok. 9. A kapcsolattartás problémái a gyermekvédelemben. 10. Az eredményes reszocializáció feltételei és akadályai a gyermekvédelemben. 11. Gyermekvédelem és társadalmi integráció 12. Az örökbefogadás pszichológiai kérdései.
Követelmény
A félév végén kollokvium.
Kötelező irodalom
Gáti Ferenc: Nevelési ártalmak a családban, in Balogh László – Tóth László (szerk.): Fejezetek a pedagógiai pszichológia köréből, Neumann Kht., Budapest, 2005; Homoki Andrea: A gyermekvédelmi szempontú rezilienciakutatást megalapozó nemzetközi és hazai elméletek, in Rácz Andrea (szerk.): Jó szülő-e az Állam – a corporate parenting terminus gyakorlatban való megjelenése, Rubeus Egyesület, Budapest, 2014, 312–327. http://rubeus.hu/wp-content/uploads/2014/05/CPnemzetkozi_2014_final.pdf; Jármi Éva: Pszichológusok gyermekotthoni tapasztalatai a családi kapcsolatok működése tekintetében, Kapocs 8 (2009/4); Kálmánchey Márta: Nevelőszülőknél élő gyermekeknél előforduló pszichés problémák, Család, Gyermek, Ifjúság 10 (2001/2) 45–53; Szikulai István: A FIFTI-program módszertani megalapozása, in Rácz Andrea (szerk.): FIFTI-Fiatal Felnőttek Társadalmi Integrációjának szakmai megalapozása, Rubeus Egyesület, 2016, 22–35.
Ajánlott irodalom
Dickmann Mátyás: A Fővárosi Gyermek- és Ifjúságvédő Intézet (GYIVI) története, in Molnár László (szerk.): Tegnap – ma – holnap a fővárosi gyermekvédelemben. A Fővárosi Gyermek- és Ifjúságvédő Intézet 50. éves jubileumára, Okker – Fővárosi Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálat, Budapest, 2005; Gergely Ferenc: A magyar gyermekvédelem története 1867–1991, Püski, Budapest, 1997; Hantos Ágnes: Tisztázódó szerepek, Család, Gyermek, Ifjúság 15 (2006/3) 44–50; Lázár Imre: Fejlődéslélektan. Fejlődésmodellek. Kötődéselmélet és személyiségmodellek, in Kopp Mária – Berghammer Rita (szerk.): Orvosi pszichológia, Medicina, Budapest, 2005, 165–214; Homoki Andrea – Rácz Andrea: A hatékonyság- és rezilienciamérések tapasztalatai a gyermekvédelmi szakellátásban, Szociálpolitikai Szemle 3 (2017/3) 56–72; Szakellátásba kerülés – a megyei, fővárosi gyermekvédelmi szakértői bizottság szakvéleményének elkészítése, NCSSZI, 2011, 4–14; Szilvási Léna: Örökbefogadás – Identitás – Sajtó – Botrány, Család, Gyermek, Ifjúság 14 (2005/1) 4–6; Veczkó József: Gyermekvédelem pszichológiai és pedagógiai nézőpontból. Társadalmi, család- és gyermekérdekek, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2007, 26–54; Vigh Katalin: Törvényi változások a gyakorlatban – gyermekvédelmi szakellátás a fővárosban 2014 után, Esély 26 (2015/6) 82–110; Volentics Anna: Gyermekvédelem és reszocializáció, Nemzeti Tankönyvkiadó Budapest, 1996, 219–246.