Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
BAPRN |
Katekéta-lelkipásztori munkatárs |
gyakorlati jegy
|
2 |
2 |
MTPRN |
Teológia |
gyakorlati jegy
|
2 |
|
OPRN |
Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) |
gyakorlati jegy
|
2 |
|
BAPR/E |
Katekéta-lelkipásztori munkatárs |
gyakorlati jegy
|
2 |
A tanegység célja
A tanári hivatás gyakorlásához szükséges anyanyelvi kompetencia fejlesztése és mérése. Szakterületi és általános műveltség körébe tartozó témákon keresztül felkészíteni egy-egy kérdés szóbeli és – forrásokra korrekt módon hivatkozó – írásbeli kifejtésére. A stílus, az érvelés és a vitakészség fejlesztése. Bevezetni a hallgatókat a keresztény hit és etika alapvető irodalmának (egyházi dokumentumok, kézikönyvek, lexikonok, gyűjteményes kötetek, folyóiratok) használatába, hit- és etikai kérdések közelítésének általános módszertanába.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri az alapvető szakirodalmat és a tudományos írásbeliség formai, technikai követelményeit. Tisztában van a magyar helyesírás szabályaival és kellően gazdag szókinccsel rendelkezik. Képes egyes kérdésekhez megfelelő forrásokat felkutatni és azokat korrekt, kritikai módon használni. Képes adott témában megfelelő stílusban, érvekre alapozva, szabatosan kifejteni véleményét. Elkötelezetten törekszik az önművelésre, műveltsége bővítésére, anyanyelvünk pontos, igényes használatára.
Tematika
Az alapvető szakirodalom: lexikonok, kézikönyvek, folyóiratok, elektronikus források bemutatása és használata. Különböző írásbeli műfajok – rezümé, recenzió, tanulmány – megismerése. A dolgozatírás módszertana: témaválasztás; a dolgozat felépítése; idézetek, hivatkozások alkalmazása; megfelelő irodalom összeállítása és az irodalomjegyzék formai és tartalmi követelményei. Helyesírás és nyelvhelyesség. Szókincs és stílus (szóbeli, írásbeli kifejezőeszközeink). Szakszókincs, idegen szavak és kifejezések, nyelvi játékok. Témakifejtés, érvelés, vita.
Követelmény
A félév során írásbeli feladatok elkészítése és az egyes alkalmakon tevékeny részvétel. A félév végén gyakorlati jegy.
Kötelező irodalom
Dolgozatírási szabályzat, Sapientia Főiskola, Budapest, 2013. További kötelező irodalom és a félév során elkészítendő feladatok jegyzékét az első órán kapják meg a hallgatók.
Ajánlott irodalom
Eco, Umberto: Hogyan írjunk szakdolgozatot?, Kairosz, Budapest, 2002; Fercsik Erzsébet: Dolgozatírás – felsőfokon, Krónika Nova, Budapest, 2002; Gyurgyák János: Szerzők és szerkesztők kézikönyve, Osiris, Budapest, 2005.