Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
OPN |
Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) |
2 |
||
OPORT/E |
Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) |
2 |
A tanegység célja
A portfólió célja az, hogy a hallgató meggyőzően bizonyítsa, hogy tanári tevékenységét a szakmai tudatosság és szakszerűség jellemzi, valamint, hogy a tanári kompetenciák mentén önállóan, kreatív módon mutassa be a fejlődését tükröző dokumentumokat.
Követelmény
A tanári felkészülés folyamatáról összefoglaló munkát (portfóliót) szükséges készíteni, és ezt az erre a célra szervezett külön alkalom során meg kell védeni. A portfólió tartalmazza mindazokat a dokumentumokat, amelyeket a hallgató a pedagógiai és pszichológiai tanulmányai során készített, és amelyek szakmai kompetenciái fejlettségét, fejlődését tükrözik.
A portfólióban elhelyezendő fontosabb szakmai anyagok:
- A szakmai életút bemutatása, a szakon eltöltött féléves gyakorlat helye, jelentősége a hallgató szakmai pályafutásában.
- A vezetőpedagógus irányításával folyó tanítási gyakorlat során készített dokumentumok.
- Az összefüggő egyéni iskolai gyakorlathoz kapcsolódó dokumentumok:
- az iskola/tanulócsoport sajátosságainak bemutatása;
- a hospitált órákról készített jegyzőkönyvek;
- az egyéves gyakorlat során készített tematikus terv(ek);
- az egyéves gyakorlat során a hallgató által megtartott órákra készített óravázlatok az önértékelő reflexiókkal;
- az egyéves gyakorlat keretében megtartott egyik óráról készített felvétel;
- a közösségi pedagógiai gyakorlat dokumentációja reflexiókkal;
- tanórán kívüli egyéb tevékenységek dokumentációja reflexiókkal;
- az iskola mint szervezet működéséhez kapcsolódó munka;
- mentortanár táblázatos és szöveges értékelése;
- diákok által készített értékelések;
- az egyéni kompetenciák fejlődésének összefoglaló értékelése.
- Összegző reflexió: a féléves munka értékelése, önreflexió a hallgató szakmai fejlődéséről.
- A tanulmányai során készült pedagógiai és/vagy pszichológiai munka.
A portfóliót egy darab kétoldalasan nyomtatott, bekötött példányban, amelynek utolsó oldala a hallgató által aláírt plágiumnyilatkozat, valamint elektronikus formában (cd) kell beadni, mellékelni kell hozzá a hallgató által megtartott tanóra felvételét.
A portfólióvédés során a hallgatók ppt-vel kísért prezentáció keretében mutatják be a gyakorlat során végzett munkájukat, valamint azt, hogy a gyakorlat során mely tanári kompetenciájukban hogyan fejlődtek. A beadott portfólióról és a portfólióvédés során nyújtott teljesítményükről szóbeli visszajelzést és egy komplex jegyet kapnak a bizottságtól. A kapott érdemjegy a diplomajegy részét képezi. Az értékelés alapja az önelemző képesség színvonala, a fejlődés mértéke, a szakmaiság megléte vagy hiánya. A portfólióval kapcsolatos elvárásokról a hallgatók a félév elején a gyakorlattal kapcsolatos tájékoztatón és a reflektív pedagógiai szemináriumon kapnak további tájékoztatást.
A portfólió beadásának határideje: 2021. január 9. (szombat).
A portfólióvédés időpontja: 2021. január 16. (szombat).
A portfólió beadásának határideje: 2021. június 5. (szombat).
A portfólióvédés időpontja: 2021. június 19. (szombat).
Az önelemzést segítő segédanyagok, ajánlott szakirodalom
Falus Iván – Kimmel Magdolna: A portfólió, Gondolat Kiadói Kör – ELTE PPK Neveléstudományi Intézet, Budapest, 2009; Kotschy Beáta: Útmutató a hittanárképzés tanítási gyakorlataihoz a hallgatók és a mentorok számára, Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola Neveléstudományi Intézet, Budapest, 2011, (Letölthető a jegyzetadatbázisból.).