Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
OPSPPN |
Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) |
kollokvium
|
3 |
3 |
OPSPP/E |
Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) |
kollokvium
|
3 |
3 |
MAPSPPN/E |
Hittanár-nevelőtanár |
kollokvium
|
3 |
Tanegységi előfeltétel
(nappali tagozatos osztatlan tanárképzésben): Fejlődéslélektan és fejlődési zavarok (OPSFLZN)
A tanegység célja
Feltárni a pedagógiai munka két főszereplőjével, a pedagógussal és a tanulóval, tanulócsoporttal kapcsolatos pszichológiai tényezőket, valamint rámutatni a közöttük létrejövő komplex interakciókra.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri az iskolai szocializációban szerepet játszó pszichológiai tényezőket, és képes azok azonosítására. Képes arra, hogy majdani oktató-nevelő munkáját tudatosan, célirányosan és hatékony módszerek igénybevételével tervezze. Elkötelezett azoknak a módszereknek az alkalmazásában, amelyek a hatékony iskolai szocializáció feltételei..
Tematika
1. A szocializáció elméleti kérdései: színterei, szereplői, tanulási formái. 2. A pedagógus személyisége és a tanári szerep. 3. A tanárok hiedelmei és oktatói viselkedésük. 4. A tanári hatalomgyakorlás eszközei: tekintély, fegyelmezés, értékelés. 5. A motiváció típusai. 6. Az intelligencia. 7. Aktivációs szint, fáradás és oktatásszervezés. 8. A tanulók közti egyéni különbségek jellemzői, megismerésük, bánásmód. 9. A speciális nevelési igényű tanulók segítése. 10. Tehetségtámogatás az iskolában. 11. A nemek szerepe az iskolában 12. A szociometria módszere. 13. Az iskola mint szervezet. 14. Online közösségek
Követelmény
A félév végén kombinált vizsga. Nappali tagozaton további követelmény a félév közben egy szociometriai vizsgálat elvégzése.
Mivel a tanári mesterképzésre való bejutás alapfeltétele olyan tanulmányok végzése, ahol már tanultak személyiséglélektant, és mivel a tanárképzés tárgyai erre épülnek, a Pedagógia-pszichológia kollokviumon számot kell adniuk az alapvető személyiséglélektani tudásukról is. Javasoljuk, hogy az alábbi témákból készüljenek fel:
- A személyiség fogalma (Allport), dimenziói, kompetenciái (Burke,Miranti). A személyiség szintjei (McAdams). Életfeladatok (Jóllét-kerék). Az érett személyiség. A személyiségfejlődés alapjai: a bizalom, az önértékelés és a kötődés.
- A személyiségfejlődés folyamata és szakaszai Erikson elméletében. Az egyes szakaszok alapkonfliktusai.
- Az ember motivációiról szóló „önmeghatározás-elmélet”pedagógiai vonatkozásai.
- Az önismeret, az önértékelés fogalma, fejlődése a nevelés folyamatában.
- A morális viselkedés pszichológiai alapjai (morális ítélet, tudás, motiváció és érzelmek). Lelkiismeret.
Kötelező irodalom
Somogyiné Petik Krisztina: Személyiség és személyiségfejlődés, Jegyzet, legfrissebb verzió; Elekes Szende: Pedagógiai pszichológia, Jegyzet
Ajánlott irodalom
Mészáros Aranka (szerk.): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága, ELTE Eötvös, Budapest, 2004; N. Kollár Katalin – Szabó Éva (szerk.): Pszichológia pedagógusoknak, Osiris, Budapest, 2004.