Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
MTPA2N |
Teológia |
kollokvium
|
2 |
3 |
HPA2N |
Hittanár-nevelőtanár Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) Hittanár-nevelőtanár |
kollokvium
|
2 |
3 |
BAPA2N |
Katekéta-lelkipásztori munkatárs |
kollokvium
|
2 |
3 |
A tanegység célja
Patrológia I. (MTPA1N, HPA1N, BAPA1N)
A tanegység célja
A patrisztika aranykorának és hanyatló korszakának bemutatása. A hallgatók képet nyernek arról, hogy a görög és latin nyelvű patrisztikai irodalom egymástól egyre inkább eltérő jellegzetességeket mutat ebben a korszakban.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri a késői korszak görög és latin szerzőinek életét, korát, műveit és munkásságát. Képes eligazodni – a fejlődés fő irányainak figyelembevételével – az ókeresztény irodalomtörténet legjellegzetesebb képviselőinek irodalmi és tanbeli nézetei között. Képes értékelni az egyházatyák tanítását. Motivált a szisztematikus teológiai rendszerek elsajátítására.
Tematika
Az antiokhiai iskola. Aranyszájú Szent János. A 4. század palesztinai és szíriai szerzői. Szír Szent Efrém. A nyugatiak küzdelme az arianizmus ellen. A donatista szakadás. Alexandriai Szent Cirill. Az egyiptomi szerzetesség megalapítói. Szent Ambrus. Ambrosiaster. Szent Jeromos. Szent Ágoston. Szent Ágoston ellenfelei és követői. Eretnekségek Hispániában. Latinul író keresztény költők. Galliai írók. Itáliai atyák. A középkor tanítómesterei. A patrisztikus kor alkonya Keleten.
Követelmény
A félév során beszámoló az egyéni kötelező olvasmányról. A félév végén kollokvium.
Kötelező irodalom
Külön megbeszélés alapján mintegy 50 oldalnyi szöveg az Ókeresztény Írók című sorozat megfelelő köteteiből.
Ajánlott irodalom
Vanyó László: Ókeresztény írók lexikona, Szent István Társulat, Budapest, 2004; Vanyó László: Bevezetés az ókeresztény kor dogmatörténetébe, 220 Szent István Társulat, Budapest, 2009; Vanyó László: Az ókeresztény egyház irodalma, 2. kötet, A 4–8. század, Jel Budapest, 2017; Az Ókeresztény Írók című sorozat megfelelő kötetei.