Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
MTPA1N |
Teológia |
kollokvium
|
2 |
3 |
BAPA1N |
Katekéta-lelkipásztori munkatárs |
kollokvium
|
2 |
3 |
HPA1N |
Hittanár-nevelőtanár Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) Hittanár-nevelőtanár |
kollokvium
|
2 |
2-3 |
A tanegység célja
Egyháztörténelem I. (MTET1N, BAET1N), ill. Egyháztörténelem I–II. (HET1N); Filozófiatörténet I. (MTFT1N, BAFT1N, HFT1N)
A tanegység célja
A patrisztika kezdeti korszakának bemutatása, ismerkedés a kezdeti korszak legfontosabb műfajaival.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri a korai egyház legfontosabb szerzőinek munkásságát. Képes eligazodni – a fejlődés fő irányainak figyelembevételével – az ókeresztény irodalomtörténet legjellegzetesebb képviselőinek irodalmi és tanbeli nézetei között. Képes értékelni az egyházatyák tanítását. Motivált a szisztematikus teológiai rendszerek elsajátítására.
Tematika
Bevezetés; az apostoli atyák. A korai hitvallások. Didakhé. Hermasz Pásztora. Apokrif apokalipszisek, evangéliumok, akták és levelek. A 2. századi görög apologéták. A gnoszticizmus főbb áramlatai. Szent Irenaeus. Az alexandriai teológiai iskola kezdetei. Órigenész. Tertullianus. Szent Cyprianus. Minucius Felix. Hippolütosz. Novatianus. Lactantius. Áriusz presbiter és Szent Athanasziosz pátriárka. Nagy Szent Baszileiosz. Nazianzoszi Szent Gergely. Nüsszai Szent Gergely.
Követelmény
A félév során beszámoló az egyéni kötelező olvasmányról. A félév végén kollokvium.
Kötelező irodalom
Külön megbeszélés alapján kötelező olvasmány mintegy 50 oldalnyi szöveg a Vanyó László által szerkesztett Ókeresztény írók című sorozat megfelelő köteteiből.
Ajánlott irodalom
Vanyó László: Ókeresztény írók lexikona, Szent István Társulat, Budapest, 2004; Vanyó László: Bevezetés az ókeresztény kor dogmatörténetébe, Szent István Társulat, Budapest, 2009; Vanyó László: Az ókeresztény egyház irodalma, 1. kötet, Az első három század, Szent István Társulat, Budapest, 2013; Az Ókeresztény írók című sorozat megfelelő kötetei.