Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
PTSZFLE/E |
gyakorlati jegy
|
2 |
A tanegység célja
Az elmélet és gyakorlatok révén felkészíteni a hallgatókat a lelki egészséget támogató életvezetésre, valamint a tanácsadó munka pszichés megterhelésének feldolgozását segítő technikák alkalmazására.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri a hatékony megküzdési startégiákat, az érzelmek kezelésének eszközeit. Képes a megszerzett ismereteket gyakorlatban is alkalmazni, egy lelki egészséget támogató életvezetést kialakítani. Elkötelezett a lelkigondozói hivatás egészséges életvezetéssel, a kiégést megelőző lehetőségek alkalmazásával kísérő megvalósítására.
Tematika
1. A személyiség erőforrásai: hatékony megküzdési stratégiák és énvédő mechanizmusok. 2. Az érzelmek hatékony kezelése. 3. Közeli kapcsolatok; humor. 4. A segítő énképe, az önértékelés gondozása. 5. A segítő irreális elvárásai önmagával szemben; irreális elvárások a segítővel szemben. 6. A kiégés; a kiégés megelőzésének lehetőségei. A helfer-szindróma. 7. A szupervízió és az esetmegbeszélés szerepe.
Követelmény
Reflexió elkészítése a személyes mentálhigiénés állapotról. A félév végén gyakorlati jegy.
Ajánlott irodalom
Bobay Kornélia: A Bálint-csoport, in Tőzsér Endre (szerk.): Az istenhit mint erőforrás, Új Ember, Budapest, 2006, 187–208; Hézser Gábor: Miért? Rendszerszemlélet és lelkigondozói gyakorlat, Kálvin, Budapest, 1996 (a kiégésről szóló fejezet); Kézdy Anikó – Somogyiné Petik Krisztina: A segítő helyzethez kapcsolódó saját élmények feltárása és feldolgozása, Embertárs 4 (2006/3) 196–204; Tőzsér Endre (szerk.): Önmegvalósítás keresztény szemmel, Új Ember, Budapest, 2006.