Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
MTOE2-GYN |
Teológia |
gyakorlati jegy
|
2 |
3 |
BAOEN |
Katekéta-lelkipásztori munkatárs |
gyakorlati jegy
|
2 |
3 |
HOE2/E |
Hittanár-nevelőtanár Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) Hittanár-nevelőtanár |
gyakorlati jegy
|
8 |
3 |
HOE2N |
Hittanár-nevelőtanár Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) Hittanár-nevelőtanár |
gyakorlati jegy
|
2 |
3 |
A tanegység célja
Bevezetés az Ószövetségbe I–II. (MTBO1–2N, BABO1–2N, HBO1–2N, HBO1–2/E)
A tanegység célja
A Próféták gyűjteményéből választott szakaszok exegézisén keresztül bemutatni a különböző prófétai műfajok sajátosságait, az elbeszélések és a mögöttük rejlő tapasztalat összefüggéseit. Zsoltárok elemzése révén megismertetni a zsoltárok műfaji, tartalmi gazdagságát, Izrael életében betöltött szerepét, valamint a keresztény olvasat hátterét, tartalmát.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri a szentírásmagyarázat módszereit, az Ószövetség Kr. e. 8–6. századi prófétai irodalma által közvetített vallási gondolkodást, a korabeli bibliai szövegek értelmezésének problémáit, a Zsoltárok könyve felépítését, a zsoltárműfajok jellemzőit és a héber költészet eszközeit. Képes a történelmi események és a prófétai szövegekben tükröződő vallási gondolkodás összefüggéseinek felismerésére, valamint az egyes zsoltárok céljának, főbb teológiai gondolatainak szabatos megfogalmazására, és azokat egy-egy konkrét élethelyzettel kapcsolatba tudja hozni. Elkötelezetten törekszik a próféták példájában látható tanúságtevő életre szűkebb és tágabb környezetében, valamint a zsoltárokat olvasva az Istennel elmélyülő párbeszédre, felfedezve, hogy arra minden életállapot és élethelyzet alkalmas közeget kínál.
Tematika
1–2. Prófétai meghívástörténetek (Iz; Jer; Ez). 3–5. Izajási messiási szövegek (Iz 7–12). 6–9. Ebed-JHWH énekek. 10–12. Néhány zsoltár exegézise.
Követelmény
Minden alkalomra tájékozódás a kijelölt szakirodalomból és annak felhasználásával a foglalkozásokon tevékeny közreműködés. Félév végén beszámoló a szemeszter során vizsgált szakaszokról irányított kérdések alapján. A kérdések megválaszolásához saját jegyzetek és szakirodalom felhasználható (20 %). Továbbá egy zsoltár elemző bemutatása előre adott szempontok alapján írásban max. 5 oldal terjedelemben (40 %), valamint (40 % súllyal) Teológia szakon egy prófétai szakasz szakirodalomra támaszkodó elemző bemutatása szóban (a bemutatás szakirodalommal ellátott vázlatának leadása írásban), Tanárképzésben és KLM szakon egy, a Próféták témakörébe tartozó, a gyakorlatvezetővel előre egyeztetett szakcikkről 1 oldal terjedelmű rezümé leadása.
Kötelező irodalom
Pápai Biblikus Bizottság: Szentírásmagyarázat az Egyházban, Szent Jeromos Bibliatársulat, Budapest, 1998, https://katolikus.hu/dokumentumtar/szentirasmagyarazat-az-egyhazban; Mello, Alberto: Hárfa és lant ébredése. Válogatott tanulmányok a Zsoltárok könyvéhez, Sapientia – L’Harmattan, Budapest, 2017; Rózsa Huba: Üdvösségközvetítők az Ószövetségben, Szent István Társulat, Budapest, 2001; Szabó Mária: A zsoltárok kincsei. Zsoltárfordítás nyelvi-filológiai jegyzetekkel. Válogatás a Zsoltárok I. könyvéből (1–41), Szent István Társulat, Budapest, 2013; Szabó Miklós Xavér – Szatmári Györgyi (szerk.): Sokszor és sokféle módon... Válogatott tanulmányok a Próféták gyűjteményéhez, Sapientia– L’Harmattan, Budapest, 2018.
Ajánlott irodalom
Beauchamp, Paul: A zsoltárok világa, Bencés Kiadó, Pannonhalma, 2013; Brueggemann, Walter (szerk.): A hit a Zsoltárok könyvében, Kálvin, Budapest, 2008; Cziglányi Zsolt: Történeti feliratok a Zsoltárok könyvében, Teológia 33 (1999/1–2) 6–13; Simon T. László: Hozzatok szavakat magatokkal! Közelítések a zsoltárokhoz, Szent Mauríciusz Monostor – L'Harmattan, Bakonybél – Budapest, 2007. A témához kapcsolódó bővebb irodalomjegyzéket az első órán kapnak a hallgatók.