Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
MTOE2-GYN |
Teológia |
gyakorlati jegy
|
2 |
3 |
BAOEN |
Katekéta-lelkipásztori munkatárs |
gyakorlati jegy
|
2 |
3 |
HOE2/E |
Hittanár-nevelőtanár Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) Hittanár-nevelőtanár |
kollokvium
|
8 |
3 |
HOE2N |
Hittanár-nevelőtanár Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) Hittanár-nevelőtanár |
gyakorlati jegy
|
2 |
3 |
Tanegységi előfeltétel
Bevezetés az Ószövetségbe I–II. (MTBO1–2N, BABO1–2N, HBO1–2N, HBO1–2/E)
A tanegység célja
A Próféták gyűjteményéből választott szakaszok exegézisén keresztül bemutatni a különböző prófétai műfajok sajátosságait, az elbeszélések és a mögöttük rejlő tapasztalat összefüggéseit. Zsoltárok elemzése révén megismertetni a zsoltárok műfaji, tartalmi gazdagságát, Izrael életében betöltött szerepét, valamint a keresztény olvasat hátterét, tartalmát.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri a szentírásmagyarázat módszereit, az Ószövetség Kr. e. 8–6. századi prófétai irodalma által közvetített vallási gondolkodást, a korabeli bibliai szövegek értelmezésének problémáit, a Zsoltárok könyve felépítését, a zsoltárműfajok jellemzőit és a héber költészet eszközeit. Képes a történelmi események és a prófétai szövegekben tükröződő vallási gondolkodás összefüggéseinek felismerésére, valamint az egyes zsoltárok céljának, főbb teológiai gondolatainak szabatos megfogalmazására, és azokat egy-egy konkrét élethelyzettel kapcsolatba tudja hozni. Elkötelezetten törekszik a próféták példájában látható tanúságtevő életre szűkebb és tágabb környezetében, valamint a zsoltárokat olvasva az Istennel elmélyülő párbeszédre, felfedezve, hogy arra minden életállapot és élethelyzet alkalmas közeget kínál.
Tematika
1–2. Prófétai meghívástörténetek (Iz; Jer; Ez). 3–5. Izajási messiási szövegek (Iz 7–12). 6–9. Ebed-JHWH énekek. 10–12. Néhány zsoltár exegézise.
Követelmény
Minden alkalomra tájékozódás a kijelölt szakirodalomból és annak felhasználásával a foglalkozásokon tevékeny közreműködés (20 %). Továbbá az alábbi feladatokból választhat a hallgató (80 %): 1) vagy a konzultációkon tárgyalt szakaszok közül kettőről óra- vagy foglalkozástervezet a hallgató által választott korosztály részére, valamint az erre kiadott jegyzékben szereplő egy tanulmányból 1 oldalas rezümé elkészítése, vagy pedig 2) egy szabadon választott (legalább 15 versnyi) perikópa önálló elemzése szakirodalom alapján (a választott szakasz nem lehet az első órán közös feldolgozásra egyeztetett tematika része). 3) a témához kapcsolódó, idegen nyelvű tanulmány fordítása, előkészítése publikálásra. A félév végén ezek alapján gyakorlati jegy.
Kötelező irodalom
Rózsa Huba: Üdvösségközvetítők az Ószövetségben, Szent István Társulat, Budapest, 2001; Szabó Mária: A zsoltárok kincsei. Zsoltárfordítás nyelvi-filológiai jegyzetekkel. Válogatás a Zsoltárok I. könyvéből (1–41), Szent István Társulat, Budapest, 2013; Szabó Miklós Xavér – Szatmári Györgyi (szerk.): Sokszor és sokféle módon... Válogatott tanulmányok a Próféták gyűjteményéhez, Sapientia– L’Harmattan, Budapest, 2018.
Ajánlott irodalom
Beauchamp, Paul: A zsoltárok világa, Bencés Kiadó, Pannonhalma, 2013; Brueggemann, Walter (szerk.): A hit a Zsoltárok könyvében, Kálvin, Budapest, 2008; Cziglányi Zsolt: Történeti feliratok a Zsoltárok könyvében, Teológia 33 (1999/1–2) 6–13; Mello, Alberto: Hárfa és lant ébredése. Válogatott tanulmányok a Zsoltárok könyvéhez, Sapientia – L’Harmattan, Budapest, 2017; Simon T. László: Hozzatok szavakat magatokkal! Közelítések a zsoltárokhoz, Szent Mauríciusz Monostor – L'Harmattan, Bakonybél – Budapest, 2007. A témához kapcsolódó bővebb irodalomjegyzéket az első órán kapnak a hallgatók.