Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
OOEIGY1N |
Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) |
gyakorlati jegy
|
20 |
|
OHITEGY1/E |
gyakorlati jegy
|
20 |
||
OOEIGY2N |
Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) |
gyakorlati jegy
|
20 |
|
OHITEGY2/E |
gyakorlati jegy
|
20 |
||
OHITGY1N |
gyakorlati jegy
|
20 |
||
OHITGY2N |
gyakorlati jegy
|
20 |
Információ
Tantárgyfelelős: Szabóné Dr. Kármán Judit
Gyakorlatvezető: saját mentortanár
A tanegység célja
Az iskolai gyakorlatok magukban foglalják az általános tanári és az adott tanári szakképzettséghez, a tanári szerepkörökhöz kapcsolódó gyakorlati ismeretek szerzését, képességek, attitűdök megismerését, gyakorlását, az ismerkedést a munkahely világával (iskolai élet, iskolavezetés, kommunikáció szülőkkel, egyéni foglalkozás a tanulókkal, együttműködés), alapjártasság szerzését a tanítási, tanulási, nevelési folyamatok értékelésében, a szakmai fejlesztésekben.
Az összefüggő egyéni iskolai gyakorlat a képzés utolsó két félévében, a képzés során szerzett elméleti ismeretekre és gyakorlati tapasztalatokra épülő, gyakorlatvezető mentor és felsőoktatási tanárképző szakember folyamatos irányítása mellett, lehetőleg egyazon köznevelési intézményben végzett szakmai gyakorlat. Célja az iskola és benne a tanár komplex oktatási-nevelési feladatrendszerének elsajátítása, illetve az iskolát körülvevő társadalmi, jogszabályi környezet, valamint a köznevelési intézményrendszer megismerése. Területei:
- a szaktárgyak tanításával kapcsolatos tevékenységek,
- a szaktárgyak tanításán kívüli oktatási, nevelési alaptevékenységek,
- az iskola mint szervezet és támogató rendszereinek megismerése.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
A gyakorlati munka segíti a tanári kompetenciák teljes körű fejlődését, különösen a tanulási folyamat tervezésére, szervezésére, irányítására és értékelésére vonatkozó ismeretek, képességek és attitűdök gazdagítását és megszilárdítását. A hallgató tapasztalatokat szerez a szakmai együttműködés és kommunikáció terén.
A gyakorlat tartalma
A gyakorlat során a hallgató a mentortanár vezetésével, irányításával, felügyeletével önállóan tartja meg egy tanulócsoport valamennyi hittanóráját. A gyakorlat részét képezi a tanítási órán kívüli iskolai feladatok ellátása, a tanítást kísérő szeminárium elvégzése és az adatgyűjtés, tapasztalatszerzés szakszerű dokumentálása is. A hallgatónak a félév során szaktárgyanként hetente legalább 2 gyakorló tanítási órát, a két szaktárgy tekintetében összesen legfeljebb tíz tanórát kell megtartania (nem kell egyenlő óraszámban tanítani a két tárgyat). Az iskolában töltött idejének legalább 50, de legfeljebb 70 %-ában végezzen a szaktárgyaihoz kapcsolódó tevékenységet (ebbe az órára való készülés, eszközök előkészítése, dolgozatjavítás stb. is beletartozik).
A féléves gyakorlat kísérését szolgálja a két szaktárgy szakmódszertani kísérőszemináriuma és a Reflektív pedagógia és pszichológia szeminárium.
Követelmény
A félév végén gyakorlati jegy. A pontos elvárásokról és követelményekről a félév elején kapnak részletes tájékoztatást a hallgatók.
A gyakorlat első fázisában érdemes önértékelést készíteni a tanári kompetenciák fejlettségi szintjéről. Ennek ismeretében lehet megtervezni a gyakorlatok során fejlesztendő kompetenciákat. Az egyéni gyakorlat során a tanulás legfőbb módja az önelemző, önértékelő munka, amelyet a hallgató folyamatosan dokumentál (tematikus terv, óravázlatok, reflexiók, önreflexiók). A gyakorlat értékelése a mentortanár (szöveges és táblázatos formában rögzített) visszajelzése alapján történik.
A képzés keretében végzett gyakorlati munkát a hallgatók a portfólióban dokumentálják, ami külön tanegység.
Az önelemzést segítő segédanyagok, ajánlott szakirodalom
Kotschy Beáta: Útmutató a hittanárképzés tanítási gyakorlataihoz a hallgatók és a mentorok számára, Sapientia Neveléstudományi Intézet, Budapest, 2011, (Letölthető a jegyzetadatbázisból.); Falus Iván: A tanári tevékenység és a pedagógusképzés új útjai, Gondolat, Budapest, 2006; Kimmel Magdolna: A tanári reflexió korlátai, Pedagógusképzés 4 (2006/3–4) 35–50.
A gyakorlathoz szükséges dokumentumok elérhetők a jegyzetadatbázisban.