Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
OOEIGY1N |
Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) |
gyakorlati jegy
|
20 |
|
OHITEGY1/E |
gyakorlati jegy
|
20 |
||
OOEIGY2N |
Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) |
gyakorlati jegy
|
20 |
|
OHITEGY2/E |
gyakorlati jegy
|
20 |
||
OHITGY1N |
gyakorlati jegy
|
20 |
||
OHITGY2N |
gyakorlati jegy
|
20 |
A tanegység célja
az összefüggő egyéni iskolai gyakorlat célja
a hallgatók számára az iskola és benne a tanár komplexoktatási-nevelési feladatrendszerének a megismerése és elsajátítása,
az intézményben kapott és vállalt feladatok megoldása, dokumentálása,
(ön)reflektív értékelés
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
A tárgy az alábbi kompetenciák fejlesztéséhez járul hozzá:
Tudás:
Ismeri a tanulók pedagógiai megismerésének módszereit.
Tisztában van szaktárgyának a tanulók személyiségfejlődésében betöltött szerepével, lehetőségeivel.
Törekszik saját megalapozott pedagógiai nézeteinek a megfogalmazására.
Szakmai műveltségét nem tekinti állandónak, kész a folyamatos szaktudományi, szakmódszertani és neveléstudományi megújulásra.
Képesség:
Képes a megtapasztalt pedagógiai gyakorlatot, az iskola mindennapi valóságát elemezni.
Képes saját, tudományosan megalapozott pedagógiai nézeteinek megfogalmazására.
Képes pedagógiai tapasztalatai és nézetei reflektív és mérlegelő értelmezésére, elemzésére, értékelésére.
Képes meghatározni saját szakmai elhivatottságát, szerepvállalását.
Pedagógiai munkájában felmerülő problémákhoz képes adekvát szakirodalmat keresni, felhasználni. Jól tájékozódik a pedagógiai és szaktárgyi szakirodalomban, képes elemezni, értelmezni e területek kutatási, fejlesztési eredményeit.
Képes meghatározni saját szakmai elhivatottságát, szerepvállalását.
Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
Attitűd:
Nyitott a személyiségfejlesztés változatos módszereinek folyamatos elsajátítására. Felelősségteljesen viszonyul a tanulók személyiségfejlesztéséhez.
Törekszik önismeretének, saját személyiségének fejlesztésére
Figyelemmel kíséri saját tevékenységének másokra gyakorolt hatását, reflektív módon törekszik tevékenységének javítására, szakmai felkészültségének folyamatos fejlesztésére.
Autonómia és felelősség:
A szakképzett tanár jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében, kidolgozásában, szakmai nézetek képviseletében, indoklásában.
Tematika
Tematika: a szaktárgy tanításával kapcsolatos és a szaktárgy tanításán kívüli oktatási, nevelési tevékenységek, az iskola, mint szervezet és támogató rendszereinek megismerése, abban aktív részvétel, az egymástól tanulás és az innováció közösségi formáinak a megtapasztalása.
A gyakorlat menete:
NAPPALI
A gyakorlat óraszáma: 300-400 óra, időtartama egy félév (14-15 hét).
A gyakorlatot a hallgatók egyénileg, egy intézményben 9-12.évfolyamon végzik.
A gyakorlat követelményei:
- igazolandó kontaktórák száma: 300-400 óra
- hospitálás saját szaktárgyi tanulócsoportban, 1-2 órában attól eltérő tanulócsoportban,
- szaktárgyi órákon kétszakos képzésen heti 2-4 óra, egyszakos képzésen heti 5 óra, max. 8 óra, azaz 30-60 óra a félévben
- a szaktárgyi tevékenységek aránya: 60-70%
- a nem szaktárgyi és a megismerési tevékenységek aránya: 30-40%
- 1 bemutató tanítási óra a főiskola oktatói előtt
A félév során a hallgatók egyénileg dolgoznak, szaktárgyi vezetőtanár, mentor foglalkozik velük az iskolában. Az iskolalátogatási gyakorlatok során az intézményekben végzett megismerő, megfigyelő és tanító munkáról a hallgató naplót vezet, melyben irányított szempontok mentén rögzíti a látogatás során hallottakat és megfigyelteket, továbbá a tanítások óratervét a reflexiókkal együtt. A megfigyelési szempontokat, a gyakorlat alatti feladatokat, az iskolák nevét, címét, a fogadó mentor nevét, elérhetőségét, a félév elején a főiskolai gyakorlatszervezőtől kapják meg a hallgatók. A gyakorlatokat a főiskola szervezi.
Az összefüggő egyéni iskolai gyakorlatot szakos és pedagógiai-pszichológiai szemináriumok kísérik, melyeken a részvétel kötelező.
A főiskolai gyakorlatvezető tanár – előzetesen egyeztetve az iskolával, mentorral, hallgatókkal – a félév során látogatja a hallgatók óráit, s minden hallgató kötelező 1 bemutató tanítási óráját. Az oktató az óráról jegyzőkönyvben szöveges értékelést készít.
ESTI
A gyakorlat óraszáma: 90-120 óra, időtartama egy félév (4-5 hét).
A gyakorlatot a hallgatók egyénileg, egy intézményben 9-12.évfolyamon végzik.
A gyakorlat követelményei:
- igazolandó kontaktórák száma: 90-120 óra
- hospitálás saját szaktárgyi tanulócsoportban, 1-2 órában attól eltérő tanulócsoportban,
- szaktárgyi órákon kétszakos képzésen heti 3-5 óra, egyszakos képzésen heti 5 óra
- a szaktárgyi tevékenységek aránya: 50-60%
- a nem szaktárgyi és a megismerési tevékenységek aránya: 40-50%
- 1 bemutató tanítási óra a főiskola oktatói előtt
Az önálló egyéni tanítási gyakorlat témakörei, fókuszai:
szaktárgyi hospitálás órán, foglalkozáson
óratervek készítése
szaktárgy tanítása
egyéni fejlődési terv elkészítése, követése
reflexió a saját tanításra,
konzultáció az iskola más pedagógusaival
szakkal kapcsolatos konzultáció a mentorral, a szakos közösség más tagjaival
szabadidő programok szervezése, részvétel a programokon
részvétel osztályfőnök-helyettesi és ifjúságvédelmi tevékenységekben
ajánlott a saját tanulói csoportban egy osztályfőnöki óra tartása
Követelmény
Követelmény: hospitálási napló vezetése (óraterveket tartalmaznia kell) a féléves gyakorlatról. A napló leadása a gyakorlatvezetőnek a szorgalmi időszak utolsó hetében történik.
A gyakorlat értékelése: gyakorlati jegy.
A tárgy teljesítésének feltétele: az előírt gyakorlati feladatok elvégzése, a hospitálási napló vezetése a meghatározott követelmények szerint.