Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
OPDNTN |
Hittanár-nevelőtanár |
kollokvium
|
2 |
A tanegység célja
A hallgatók ismerjék meg az európai és magyar neveléstörténet jellegzetességeit az egyes történelmi korszakokban, ismerjék meg az európai neveléstörténet eredményeit, tudják összevetni a különböző korszakok elméleti és gyakorlati ismereteit. Ismerjék az európai és magyar neveléstörténet kiemelkedő alakjait és azok tevékenységét, legyenek képesek az európai és magyar nevelési elméletek egymással történő összevetésére. A tantárgy célja továbbá a pedagógiai gondolkodás fejlődésével összefüggő tények, jelenségek és folyamatok történeti jellegű vizsgálata.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri a nevelés történetének korszakait, eseményeit, kiemelkedő személyiségeit és fontos iskolakoncepcióit. Képes a megismert fejlődési folyamatok, összefüggések kritikai elemzésére, és ennek alapján reflektálni tud a jelenkor oktatással, neveléssel kapcsolatos eseményeire. Elkötelezett a keresztény szellemiségű nevelés és a korszerű pedagógiai módszerek használata iránt. Tiszteli az egyetemes emberi és nemzeti értékeket, erkölcsi normákat.
Tematika
A neveléstörténet, mint tudomány. Nevelés az írásbeliség előtt. Az ókori nevelés, a kora keresztény nevelés. A középkori klerikus és világi nevelés. A reneszánsz és humanizmus hatása a nevelésre, reformáció és ellenreformáció. A felvilágosodás és a modern pedagógia kialakulása, főbb képviselői, irányzatai. Oktatás és nevelés Magyarországon a középkortól a 21. századig. A reformpedagógia.
Követelmény
Aktív órai részvétel (megengedett hiányzás az SZMSZ szerint). Félév során megadott irodalomból esszé készítése, leadása szorgalmi időszak végéig. Félév végén kollokvium.
Kötelező irodalom
Gravissimum Educationis nyilatkozat a keresztény nevelésről, in A II. Vatikáni Zsinat dokumentumai, Szent István Társulat, Budapest, 2007, 367–389; Kéri Katalin: Neveléstörténeti vázlatok, JPTE, Pécs – Budapest, 1996; Mészáros István – Németh András – Pukánszky Béla: Neveléstörténet. Bevezetés a pedagógia és az iskoláztatás történetébe, Osiris, Budapest, 2005; Németh András – Heinz-Elmar Tenorth (szerk.): Neveléstudomány-történeti tanulmányok, Osiris, Budapest, 2000; Pukánszky Béla – Zsolnay Anikó: Pedagógiák az ezredfordulón. Szöveggyűjtemény, Eötvös József, Budapest, 1998.
Ajánlott irodalom
Alexandriai Kelemen: Paidagógosz. A nevelő, Jel, Budapest, 2013; Erőss Gábor – Kende Anna: Túl a szegregáción. Kategóriák burjánzása a magyar közoktatásban, L’Harmattan, Budapest, 2008; Fizel Natasa: A magyar polgári iskolai tanárképzés története (1868–1947), Gondolat Kiadói Kör, Budapest, 2018; Kéri Katalin: Lánynevelés és női művelődés az újkori Magyarországon: nemzetközi kitekintéssel és nőtörténeti alapozással, Kronosz, Pécs, 2018; Németh András – Boreczky Ágnes: Nevelés, gyermek, iskola. A gyermekkor változó színterei, Eötvös József, Budapest, 1997; Németh András – Skiera, Ehrenhard: Reformpedagógia és az iskola reformja, Tankönyvkiadó, Budapest, 1999; Pálhegyi Ferenc: Van-e keresztyén pedagógia? Bibliaiskolák Közössége, Budapest, 2000; Pukánszky Béla: A gyermekkor története, MK Pedagógus Könyvek, Budapest, 2001; Sanda István Dániel – Simonfi Zsuzsanna: Nevelés a szakralitás dimenziójában, Gondolat, Budapest, 2011; Szabolcs Éva – Mann Miklós: Magyar neveléstörténeti tanulmányok I–II., Eötvös József, Budapest, 2002.