Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
OPDNEN |
Hittanár-nevelőtanár |
kollokvium
|
2 |
Tanegységi előfeltétel
Bevezetés a pedagógiába (OPDBPN); Neveléstörténet (OPDNTN); Szociálpszichológia (OPSSZPN); Pedagógiai pszichológia (OPSPPN)
A tanegység célja
A kurzus célja az intézményes nevelés (feladatok, körülmények, lehetőségek, szabályozás) megismerése, a nevelés, mint értékteremtő, értékközvetítő folyamat eszközeinek, módszereinek, sikereinek, kudarca okainak tárgyalása, a sokszínű pedagógiai gondolkodás és gyakorlat bemutatása.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri a nevelés tradicionális és modern koncepcióit és kellően tájékozott az emberi személyiség fejlesztésének szükségességéről, lehetőségeiről és útjairól. Képes a megismert nevelési módszerek alapján a gyermek nevelésének életkorspecifikus megtervezésére, irányítására és személyiségbeli kiteljesedésének támogatására. Elkötelezett a keresztény szellemű nevelés iránt, hogy ezáltal minden reá bízott gyermek felismerje önmagában saját értékeit és az Isten képmását.
Tematika
Neveléselméleti alapfogalmak (nevelés, oktatás, szocializáció, fejlődés, értékek…) Nevelés és társadalom. A nevelő személye, a nevelői szerep. A nevelés színterei, tartományai, módszerei. Az értékközvetítés folyamata, szereplői, eszközei. Interakciók a pedagógiában (verbális, nonverbális, közvetett, közvetlen, kortárs). Család és iskola. Az integratív/inkluzív pedagógia. PISA vizsgálatok, Országos Kompetenciamérések. Iskolaérettség. Hátrányos helyzetű gyermekek az iskolában. Biztos Kezdet és Tanoda Programok. A Mozaik módszer. X, Y, Z és Alfa gyermekek az iskolapadban. Boldog iskola program. SNI-s gyermekek a pedagógiai folyamatban.
Követelmény
Aktív órai jelenlét. A félév során két, pedagógiai szakfolyóiratban megjelent tanulmány feldolgozása, leadása. A kurzus írásbeli kollokviummal zárul.
Kötelező irodalom
Bábosik István: Neveléselmélet, Osiris, Budapest, 2004; Gravissimum Educationis nyilatkozat a keresztény nevelésről, in A II. Vatikáni Zsinat dokumentumai, Szent István Társulat, Budapest, 2007, 367–389; Csanád Béla: Neveléstan. A keresztény nevelés általános alapjai, Jel, Budapest, 2004; Csapó Benő – Csirikné Czachesz Erzsébet – Pukánszky Béla – Vidákovich Tibor (szerk.): Neveléselméleti szöveggyűjtemény, JATEPress, Szeged, 1994; Zrinszky László: Neveléselmélet, Műszaki Kiadó, Budapest, 2006.
Ajánlott irodalom
Csapó Benő (szerk.): Az iskolai műveltség, Osiris, Budapest, 2002; Galicza János: Szemelvények a neveléselmélet tanulásához, Veszprémi Egyetemi Kiadó, Veszprém, 1996; Karácsony Sándor: Magyarság és nevelés. Válogatott tanulmányok, Áron, Budapest, 2003; Ramvez, Pierre: A kisgyermek vallási nevelése, Jel, Budapest, 1995; Nahalka István: Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben? – Konstruktivizmus és pedagógia, Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, Budapest, 2003; Szabóné Kármán Judit: A nagyszombati Zsinattól (1629) – Pupi Martzin czigány leánykája esetén (1746) át – a Katolikus Roma Szakkollégiumokig, in Fehér Ágota – Mészáros László (szerk.): „… et vocavit vocatione sua sancta”. A pedagógiai hivatás a keresztény nevelésben, AVKF, Vác, 2017, 352–368; Uzsalyné Pécsi Rita: A nevelés az élet szolgálata 6. kötet, Bizalom, Önértékelés, Önbecsülés, Kulcs a Muzsikához, Pécs, 2017; Varga Aranka: Az inklúzió szemlélete és gyakorlata, PTE NTI, Pécs, 2015; Vekerdy Tamás: Gyerekek, óvodák, iskolák, Saxum, Budapest, 2001; 2006; Zsolnai Anikó: Kötődés és nevelés, Eötvös, Budapest, 2001.