Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
HLA1N |
Hittanár-nevelőtanár Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) Hittanár-nevelőtanár |
gyakorlati jegy
|
2 |
3 |
A tanegység célja
A latin nyelvtan alapjainak (alaktan) elsajátítása, egyszerűbb latin szövegek fordítása a fordítási és a szövegértési készség fejlesztésével.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Nyelvtani alapismeretek biztos alkalmazása. Latin memoriterek ismerete. Helyes latin kiejtés és felolvasás latinul. Jó fordítási technika.
Tematika
Szövegolvasás minden órán. 1. Kiejtés, olvasási készség megszerzése latinul. I–II., V. decl. 2. Az ige szótári alakja, ragozási tövek képzése, ind. praes. impf., ind. praet. impf. 3. A III. decl., i-tövűek, fordítási technika elsajátítása. 4. Melléknevek, IV. decl., vocativus. 5. Nyelvtani gyakorlás (declinatiok, főnév- és melléknévragozás), imperativus. 6. Zárthelyi dolgozat a főnév- és melléknévragozásból, ind. fut. impf. 7. Ind. praes./praet./fut. perf. 8. Nyelvtani gyakorlás (igeragozás). 9. Nyelvtani gyakorlás, memoriterek. 10. Zárthelyi dolgozat igeragozásból, szövegolvasás. 11. Melléknév fokozása, adv. és az adv. fokozása. 12. Nyelvtani gyakorlás, irányhármasság. 13. Zárthelyi dolgozat melléknév-, adv.-fokozásból, névmások. 14. Összefoglalás, pótdolgozat.
Követelmény
A zárthelyi dolgozatokat mindenkinek meg kell írnia. Aki valami miatt nem tudja az egyiket megírni, pótdolgozatot ír. A félév során írt három zárthelyi dolgozat, valamint a kisebb dolgozatok és két felmondott memoriter szöveg alapján a félév végén gyakorlati jegy.
Szükséges eszköz és tankönyv
1 db A4-es vonalas füzet és 1 db szótárfüzet. A tananyagot a hallgatók az órán kapják meg. Teológus hallgatóknak ajánlott: Dolhai Lajos: Egyházi latin nyelvkönyv, Jel, Budapest, 2013; Madas Edit: Liturgikus latin nyelvkönyv, Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, Budapest, 2016.