Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
PTSZFKM/E |
Lelkigondozó képzés - Pasztorális tanácsadás és szervezetfejlesztés |
2 |
A tanegység célja
Megismertetni a társadalomtudományi kutatómunka alapvető céljával, folyamatával, a hallgatók megtanuljanak kutatási eredményeket értelmezni, és elsajátítanak egyszerű kutatási módszereket, megismerjék azok lehetséges alkalmazási területeit.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri a kutatási probléma lehatárolásának, kutatási kérdések, hipotézisek megfogalmazásának ismérveit, helyes módjait, képes a hipotézisek vizsgálatához megfelelő kutatási, elemzési módszerek megválasztására, kutatási koncepció, kutatási terv készítésére, egyszerű elemzési, statisztikai módszerek alkalmazására, elkötelezett az adatok, információk védelmében, korrekt értelmezésében.
Tematika
I. A társadalomtudományi kutatás lényege, jellemzői. A kutatás tudományosságának feltételei, etikai kérdései. A kutatás fázisai, kutatási stratégiák, módszerek, eszközök. A kutatási probléma kiválasztása, a kutatás tárgyának meghatározása, hipotézisek alkotása, operacionalizálás, kutatási koncepció, kutatási terv. A kutatandó probléma szakirodalmi hátterének feltárása. A dokumentumok elemzése, kvantitatív szemantika, tartalomelemzés. Érvényesség, megbízhatóság fogalma. A minta fogalma, mintavételi eljárások, a vizsgálatba bevontak körének meghatározása, a mintaválasztás típusai. II. A kutatás fajtái, a vizsgálati módszerek csoportosítása, kiválasztása. A megfigyelés mint módszer alkalmazása a kutatásban. A megfigyelés jellemzői, fajtái, előnyei, hátrányai. A megfigyelt adatok rögzítése. A kérdőíves adatfelvétel módszere, az interjú, a kérdezés szabályai, a kérdezés elmélete. Vélemények és attitűdök mérése. Szociometriai vizsgálatok. Kísérletek: a kísérletek meghatározása, osztályozása különböző szempontok szerint. A terepkutatás. Adatfeldolgozás, méréselmélet alapjai az adatok statisztikai feldolgozása, értékelése, az elemzési szakasz feladatai, módszerei.
Követelmény
1. A szorgalmi időszak végére egy konkrét, egyéni kutatási probléma meghatározása, kutatási tervének elkészítése, a probléma szakirodalmi hátterének feltárása és elméleti összefoglalóban való bemutatása, kutatási hipotézis megfogalmazása, annak munkahipotézissé alakítása, a vizsgálandó populáció kiválasztása, a mintaválasztás módszere, a kutatási probléma lehetséges vizsgálati módszereinek részletes bemutatása. 2. Konkrét adatokkal végzett egyszerű statisztikai eljárások alkalmazása.
Kötelező irodalom
Majoros Pál: A kutatásmódszertan alapjai. Tanácsok, tippek, trükkök (nem csak szakdolgozat-íróknak), Perfekt, Budapest, 2005; Tomcsányi Pál: Általános kutatásmódszertan, Szent István Egyetem – Országos Mezőgazdasági Minősítő Intézet, Gödöllő – Budapest, 2000; Babbie, Earl: A társadalomtudományi kutatás gyakorlata, Balassi, Budapest, 1998; Falus Iván (szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2004; Cserné Adermann Gizella: Kutatásmódszertani dilemmák, Tudásmenedzsment 5 (2004/2) 11–18,
http://epa.oszk.hu/02700/02750/00010/pdf/EPA02750_tudasmenedzsment_2004_02_011-018.pdf.