Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
BAKAD3/E |
Katekéta-lelkipásztori munkatárs |
gyakorlati jegy
|
12 |
4 |
Tanegységi előfeltétel
Kateketika I–II. (OHKA1–2N, BAKA1–2N, BAKA1–2/E)
Kateketikai szakmódszertan I.
A tanegység célja
Megismertetni a különféle fizikai, értelmi, érzelmi, erkölcsi sérülést elszenvedett személyek és csoportok tanulási folyamatainak sajátosságait, és pedagógiai megközelítésük érzékeny pontjait, egyben katekézisük lehetőségeit. Különféle pedagógiai módszerek alkalmazhatóságának vizsgálata a sérültek katekézise és a kapcsolódó kateketikai célok szempontjából.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
- Érzékenység és empátia a sérültek állapotával, élethelyzetével kapcsolatban, mely képessé tesz tanításukra, nevelésükre, közösségi életbe történő bevonásukra.
- Képesség sérült személyek és csoportok számára speciális kateketikai, hittan foglalkozások vezetésére.
- A hittanórák tervezésével, szervezésével kapcsolatos lehetőségek, alternatív megoldások feltérképezésének képessége a tanítványok egyéni fejlődés-lélektani sajátosságainak figyelembevételével.
Tematika
- Szegregáció – Integráció – Inklúzió
- Mozgássérült gyermekek katekézise
- Értelmi sérültek katekézise
- Érzelmileg sérült, traumatizált gyermekek katekézise
- Erkölcsileg sérült gyermekek katekézise
- Sajátos nevelési igényű gyermekek katekézise
- Hiperaktivitás, ADHD, figyelemzavar
- Autizmus spektrum zavar
- Tanulási nehézségekkel küzdő gyermekek
- Halláskárosodottak
- Látássérültek
- Gyakorlati tapasztalatok értékelése, önreflexió
Követelmény
Aktív részvétel a gyakorlati órákon és az egyes módszerek megvitatásában. A megszerzett elméleti tudás kreatív összekapcsolása a személyes gyakorlati tapasztalatokkal: önreflexió, következtetések, konklúzió. Egy választott pedagógiai módszer sérültek katekézisére vonatkozó alkalmazásának vizsgálata egy min. 3000 karakter terjedelmű beadandó dolgozatban, melyet a hallgató a csoporttal is megoszt egy 5-10 perces prezentáció/mikrotanítás formájában.
Kötelező irodalom
A Klérus Kongregációja: A katekézis általános direktóriuma (KÁD), Szent István Társulat, Budapest, 1998.
Magyar Katolikus Püspöki Konferencia Országos Hitoktatási Bizottsága: Magyar kateketikai direktórium (MKD), Szent István Társulat, Budapest, 2000.
https://regi.katolikus.hu/konyvtar.php?h=413
Lőw Márta (összeáll.): Kateketika szakmódszertan I-II. – (Sapientia főiskolai jegyzet): Sérültek katekézise
Pető Ildikó – Szabó Éva: Gondolatok a sérült gyerekek inkluziójáról, Új Pedagógiai Szemle 2003/7-8. https://folyoiratok.oh.gov.hu/uj-pedagogiai-szemle/gondolatok-a-serult-gyerekek-inkluziojarol
Vinczéné Bíró Etelka: Sérültek pedagógiája és integrációja, Gyógypedagógiai Szemle 22/1. https://epa.oszk.hu/03000/03047/00009/pdf/EPA03047_gyosze_1994_1_014-023.pdf
Ajánlott irodalom
Bacsa Dávid: A hallássérültek katolikus nevelésének akadálymentes lehetőségei, Magyar Sion XVI (2022) 1/47-62. https://epa.oszk.hu/01300/01397/00031/pdf/EPA01397_magyar_sion_2022_01_047-062.pdf
A sajátos nevelési igényű tanulók integrált oktatására való érzékenyítéshez kapcsolódó pedagógiai módszerek: https://www.srpszkk.hu/tamop412b/sni_tanulok/index.html