Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
GYIGYM |
Gyermek- és ifjúságvédelmi tanácsadó |
gyakorlati jegy
|
4 |
A tanegység célja
Az óvodai és iskolai keretek között alkalmazható gyermekvédelmi módszerek és feladatok megismertetése a hallgatókkal. Diagnosztikus készségek, valamint a gyermekvédelmi problématípusokhoz illeszkedő tanácsadó, konzultációs és konfliktuskezelési kommunikációs készségek kialakítása és fejlesztése.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri a köznevelési intézmények általános gyermekvédelmi feladatait és azokat a módszereket, amelyek segítségével képes saját intézményének gyermekvédelmi helyzetét felmérni, a konkrét gyermekvédelmi feladatokat ellátni. Képes a látókörébe kerülő gyerekek problématípusainak azonosítására és ehhez kapcsolódóan a szükséges – jogszabályok és szakmai szabályok által előírt – feladatok elvégzésére. Elkötelezett a saját iskolájába járó gyermekek érdekeinek képviselete és érvényre juttatása mellett.
Tematika
1. Az iskolai gyermekvédelem dokumentumai. 2. Gyakorlati feladatok a hátrányos helyzet és a veszélyeztetettség azonosítására. 3. Az iskolai gyermekvédelmi felelős konkrét feladatai. 4. A szülőkkel és a pedagógusokkal való együttműködés. 5. Kapcsolattartás a gyermekjóléti jelzőrendszerrel. 6. A gyermekvédelmi felelős munkaterve. 7. Módszerek az iskolán belüli bántalmazási esetek kezelésére. 8. Iskolai gyermekvédelmi stratégia és protokoll.
Követelmény
A félév során esettanulmány írása. A félév végén gyakorlati jegy.
Kötelező irodalom
Gyermek- és ifjúságvédelem a nevelési-oktatási intézményekben. Módszertani segédlet, Szociálpolitikai és Munkaügyi Intézet, Budapest, 2007, http://www.nefmi.gov.hu/letolt/kozokt/ifjusagvedelem_080513.pdf; Hegedűs Judit: Gyermekvédelem az iskolában, in Rácz Andrea (szerk.): Jó szülő-e az állam?, Rubeus Egyesület, Budapest, 2014, 327–343,
http://rubeus.hu/wp-content/uploads/2014/05/CPnemzetkozi_2014_final.pdf.;
Szabó Aliz – Tolácziné Varga Zsuzsanna: Az iskolai szociális munka tapasztalatai Szekszárdon, Szociálpolitikai Szemle 3 (2017/3) 137–144.
Ajánlott irodalom
Az alapvető jogok biztosának 1378/2014 számú jelentése az iskolai gyermekvédelmi felelősök helyzetéről (2014); Asbóth Katalin et al.: A jelzőrendszer működtetése, Család, Gyermek, Ifjúság 9 (2000/4) 4–11; Csapody Barbara: Fedél, hajlék, háló. Iskolai projekt a hajléktalanságról, Embertárs 10 (2012/4) 354–372; Horváth-Szabó Katalin (szerk.): Lélekvilág. Pszichológiai tanulmányok a vallásról, az erkölcsről és az én-ről, PPKE Bölcsészettudományi Kar, Piliscsaba, 1998, 217–265; Horváth-Szabó Katalin – Vigassyné Dezsényi Klára: Az agresszió kezelése, Szociális és Családügyi Minisztérium, Budapest, 2001; Jármi Éva – Péter-Szarka Szilvia – Fehérpataky Balázs: A KiVa-program hazai adaptálásának lehetőségei, OFI, Budapest, 2015, http://iskon.opkm.hu/admin/upload/KIVA_adaptacios_tanulmany.pdf;
Jármi Éva: Iskolai bántalmazás megelőzésére és bántalmazást elutasító csoportnorma kialakítására irányuló gyakorlatsor és alkalmazási útmutató, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest, 2015, Kalmár Margit – Nagy Éva: Resztoratív technikák egy iskola életében, Új Pedagógiai Szemle 62 (2012/7–8) 143–157; L. Ritók Nóra: Egy másfajta iskolamodell, http://tani-tani.info/093_ritok; Sárkány Péter: A szociálpedagógiai tanácsadás elméleti hátteréről, Embertárs 7 (2009/3) 237–245; Szabóné Szél Julianna: Tini-tanok. Önismeret-fejlesztés osztályfőnöki órákon, Embertárs 10 (2012/1) 81–96; Szávai István: Az Arizona program – avagy egy iskola, ahol szabad kiküldeni a diákot az óráról, Új Pedagógiai Szemle 66 (2016/9–12) 123–133; Szitó Imre: Az érzelmi intelligencia fejlesztése az iskolában, Edition Nove, Sopron, 2009; Sztankovics Ágnes: Éjszakai pingpong és gyermekvédelem. Egy felmérés eredményei, Embertárs 10 (2012/4) 373–384.