Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
GYIGY |
Gyermek- és ifjúságvédelmi tanácsadó |
kollokvium
|
4 |
A tanegység célja
A hallgatók megismertetése a különböző hátterű gyermekvédelmi problémák megjelenési formáival és azok kezelési módjával a köznevelési intézményekben; az óvoda és iskola gyermekvédelmi feladataival és kötelezettségeivel.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri és felismeri az óvodai, iskolai keretek között megjelenő gyermekvédelmi problémákat; tisztában van azzal, hogy a gyermekvédelmi jelzőrendszer tagjaként mely intézményekkel, személyekkel kell kapcsolatban állnia. Képes a látókörébe kerülő gyerekek/serdülők problématípusainak azonosítására és komplex oki szemlélettel történő magyarázatára, valamint képes döntést hozni a problémához illő kapcsolatfelvételi és tanácsadói kompetenciák alkalmazásáról. Képes az együttműködésre a köznevelési intézményekben valamint a gyermekjóléti alapellátásban működő szakemberekkel. Elkötelezett a gyermekek érdekeinek képviselete iránt a köznevelési intézmény keretei között.
Tematika
1. A gyermekvédelmi jelzőrendszer feladatai és működése. 2. A köznevelési intézmény mint a gyermekvédelmi jelzőrendszer kiemelt szereplője. 3. Gyermekvédelmi problémák és megjelenési formáik az óvodában és iskolában. 4. A veszélyeztetettség és a bántalmazás új megjelenési formái és az iskolai gyermekvédelem ezzel kapcsolatos feladatai, lehetőségei. 5. Agresszió és agressziókezelés az iskolában. 6. A gyermekvédelem és az iskolai gyermekvédelmi felelős a köznevelési jogszabályokban. 7. Az óvodai és iskolai szociális segítő munkatárs szerep, feladatai 8. Az iskola mint veszélyeztető tényező, az iskolai ártalmak. 9. Az iskolai gyermekvédelem etikai problémái.
Követelmény
A félév végén szóbeli vizsga.
Kötelező irodalom
Gyermek- és ifjúságvédelem a nevelési-oktatási intézményekben. Módszertani segédlet, Szociálpolitikai és Munkaügyi Intézet, Budapest, 2007, http://www.nefmi.gov.hu/letolt/kozokt/ifjusagvedelem_080513.pdf; Hegedűs Judit: Gyermekvédelem az iskolában, in Rácz Andrea (szerk.): Jó szülő-e az állam?, Rubeus Egyesület, Budapest, 2014, 327–343, http://rubeus.hu/wp-content/uploads/2014/05/CPnemzetkozi_2014_final.pdf; Illyés Sándor (szerk.): Veszélyeztetettség és iskola, Tankönyvkiadó, Budapest, 1988; Katonáné Pehr Erika: A gyermekvédelem szerepe és lehetőségei az iskolai erőszak megelőzésében és kezelésében, NEFMI, Budapest, 2008, http://www.nefmi.gov.hu/letolt/kozokt/pehr_gyermved_080521.pdf; Máté Zsolt: Iskolai szociális munka 2015, Esély 15 (2015/4) 77–95; Makai Éva: Szétszakadt és meg nem font hálók. Az iskolai gyermekvédelem és ifjúságvédelem a ’90-es években, Okker, Budapest, 2000.
Ajánlott irodalom
Coloroso, Barbara: Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak, Harmat, Budapest, 2014; Horváth-Szabó Katalin (szerk.): Lélekvilág. Pszichológiai tanulmányok a vallásról, az erkölcsről és az én-ről, PPKE Bölcsészettudományi Kar, Piliscsaba, 1998, 217–265; Horváth-Szabó Katalin – Vigassyné Dezsényi Klára: Az agresszió kezelése, Szociális és Családügyi Minisztérium, Budapest, 2001; Hunyadi Györgyné – M. Nádasi Mária – Serfőző Mónika: „Fekete pedagógia”. Értékelés az iskolában, Argumentum, Budapest, 2006; Az iskoláztatási támogatás felfüggesztésének kutatása, Módszertani Gyermekjóléti Szolgálatok XII. Országos Konszenzus Konferenciája, Balatonkenese, 2012, 3–19; Jármi Éva – Péter-Szarka Szilvia – Fehérpataky Balázs: A KiVa-program hazai adaptálásának lehetőségei, OFI, Budapest, 2015, http://iskon.opkm.hu/admin/upload/KIVA_adaptacios_tanulmany.pdf; Katona Gergely – Máté Zsolt: Az iskolai szociális munka bevezetésének és fejlesztésének irányai, in: Rácz Andrea (szerk.): A gyermekvédelem megújulási alternativái, Rubeus Egyesület, Budapest, 2015, 122–154; Útmutató az óvodai és iskolai szociális segítő tevékenység bevezetéséhez és gyakorlatához az iskolában, Oktatási Hivatal, Budapest, 2019.