Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
OHTGYN |
Hittanár-nevelőtanár |
4 |
2 |
|
OHITGY1–2/E |
2 |
|||
MAHITGY/E |
2 |
|||
OHTGY1N |
Hittanár-nevelőtanár |
gyakorlati jegy
|
4 |
2 |
OHTGY2N |
Hittanár-nevelőtanár |
gyakorlati jegy
|
4 |
2 |
A tanegység célja
Tantárgyfelelős: Hetesi Edit
Gyakorlatvezető: saját mentortanár
A tanegység célja
Az iskolai gyakorlatok magukban foglalják az általános tanári és az adott tanári szakképzettséghez, a tanári szerepkörökhöz kapcsolódó gyakorlati ismeretek szerzését, képességek, attitűdök megismerését, gyakorlását, a munkahely világával (iskolai élet, iskolavezetés, szülőkkel való kommunikáció, tanulókkal való egyéni foglalkozás, együttműködés) való ismerkedést, alapjártasság szerzését a tanítási, tanulási, nevelési folyamatok értékelésében, a szakmai fejlesztésekben.
A hittanári/kateketikai gyakorlat célja: Az iskola és benne a tanár komplex oktatási-nevelési feladatrendszerének, kiemelten a hittan tantárgy tanításával kapcsolatos tevékenységeknek a megfigyelése, szakszerű elemzése által képessé tenni a hallgatót saját felkészültségének, pedagógiai nézeteinek, önreflektív értékelésére, segíteni a kritikus és pozitív pontok meghatározásában, a fejlődés/fejlesztés irányainak kijelölésében.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
A gyakorlati munka segíti a hittanári kompetenciák teljes körű fejlődését, különösen a tanulási folyamat tervezésére, szervezésére, irányítására és értékelésére vonatkozó ismeretek, képességek és attitűdök gazdagítását és megszilárdítását. A hallgató tapasztalatokat szerez a szakmai együttműködés és kommunikáció terén.
A tanegység célja
A képzéssel párhuzamosan, vezetőpedagógus (vezető tanár) irányításával iskolában végzett csoportos pedagógiai és önálló tanítási gyakorlat. A tanulók nevelésével, oktatásával és az adott tanárszakhoz tartozó szaktárgyakkal kapcsolatos tanári munka megfigyelése szakos órákon, osztályfőnöki órán, nem szakos órákon és a látottak elemzése, továbbá legalább 15 önállóan megtartott óra, foglalkozás.
A 15 óra hospitálás során a hallgató megismerheti a tanulókat, akiket a későbbiekben tanítani fog, kapcsolatokat építhet ki a diákokkal, tapasztalatokat szerezhet tanítási stílusokról, ami segíti felkészülését az önállóan megtartandó 15 órára. A gyakorlat csak nagyon indokolt esetben és csak részben végezhető abban az iskolában, ahol a hallgató munkaviszonya keretében tevékenykedik.
Követelmény
A félév végén gyakorlati jegy. A pontos elvárásokról és követelményekről a félév elején kapnak részletes tájékoztatást a hallgatók.
A gyakorlat keretében végzendő hospitálásokkal és gyakorlótanítással kapcsolatos dokumentációs kötelezettség:
A Pedagógia Tanszék által kiadott összefoglaló táblázat a 15 óra hospitálásról, melyben az órát tartó tanár a hallgató részvételét aláírásával igazolja.
Három hittan óráról részletes hospitálási napló a Pedagógia Tanszék által megadott szempontrendszer alapján. Egy óráról A, egy másik óráról B és egy harmadik óráról C jelű jegyzőkönyv-formanyomtatvány precíz kitöltése.
12 tanóráról hospitálási beszámoló az órai események és az ehhez kapcsolódó reflexiók leírásával.
Mind a 15 megtartott óráról óravázlatok és reflexiók, önreflexiók készítése.
Önértékelés a tanári kompetenciák fejlettségi szintjéről.
Mentor szöveges és táblázatos értékelése a hallgató gyakorlat során végzett munkájáról és tanári kompetenciáinak fejlettségi szintjéről.
A gyakorlattal kapcsolatos dokumentációt a szorgalmi időszak utolsó napjáig kell leadni a Pedagógia Tanszéken.
A csoportos gyakorlat keretében készített hospitálási naplók és jegyzőkönyvek értékelésének szempontjai:
1. Az óra menetének rögzítése (idő, történés, interakció, taneszköz, egyéb).
2. Folyamatjellemzők (tervezés, didaktikai mozzanatok, motiválás, differenciálás, aktivizálás, értékelő visszajelzés).
3. Alkalmazott eljárások (szervezeti keretek és formák, szervezési mód, munkaformák, stratégiák, módszerek).
4. Nevelési szempontok (nevelés egyes területei: pl. értelem, érzelem, erkölcs).
5. Az óra értékelése (egyéni észrevételek, reflexiók, tanári kompetenciák).
A kiemelt mozzanatokat, reflexiókat az óra történéseivel kell alátámasztani.
A csoportos gyakorlat során elkészített beszámolók is részét képezik a hallgató által a tanulmányok zárásaként összeállítandó portfóliónak.
A gyakorlathoz szükséges dokumentumok elérhetők a jegyzetadatbázisban.