Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
OHSZMN |
Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) |
gyakorlati jegy
|
4 |
4 |
OHSZM6N |
Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) |
gyakorlati jegy
|
4 |
4 |
A tanegység célja
Kateketika I–II. (OHKA1–2N, BAKA1–2N, BAKA1–2/E)
A tanegység célja
A hitoktatás tantárgyspecifikus elméleti, didaktikai ismereteinek integrálása a gyakorlatba. A hittanórák tervezésével, szervezésével kapcsolatos lehetőségek, alternatív megoldások feltérképezése a tanítandó korosztály fejlődéslélektani sajátosságainak figyelembe vételével. A reflektív gondolkodással kapcsolatos elméleti ismeretek és a katolikus hittan/hit- és erkölcstan oktatás pedagógiai tevékenység megfigyelési és elemzési módszereinek elsajátításával és gyakorlati alkalmazásával képessé tenni a hallgatót a gyakorlótanítás során szerzett tapasztalatainak és saját teljesítményének szakszerű elemzésére és értékelésére, segíteni a fejlődés/fejlesztés irányainak kijelölésében.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismer néhány módszert a tanítási óra pedagógiai és pszichológiai elemzésére. Képes saját munkája szakszerű elemzésére, felismeri a plébániai katekézis, az iskolai hittan/hit- és erkölcstanoktatás egyes jelenségei közti összefüggéseket, kölcsönhatásokat. Képes kollégái fejlődését észrevételeivel segíteni. Felismeri az egyéni tanítási gyakorlat és a reflektív elemzés jelentőségét szakmai fejlődésének folyamatában. Elkötelezett önmaga és kollégái fejlődését észrevételeivel előmozdító és segítő együttműködés iránt.
Tematika
A tanulói személyiség fejlesztése
Tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése
A pedagógiai folyamat tervezése
A tanulók műveltségének, készségeinek és képességeinek fejlesztése a szaktudományi tudás felhasználásával
Az egész életen át tartó tanulást megalapozó kompetenciák fejlesztése
A tanulási folyamat szervezése és irányítása
A pedagógiai értékelés változatos eszközeinek alkalmazása
Szakmai együttműködés és kommunikáció
Önművelés, elkötelezettség a szakmai fejlődésre
Óraelemzés és önértékelés
A tanulás-központú tanítás
Változatosságot biztosító technikák
A média szerepe és alkalmazása a hitoktatásban
A gyakorlat során szerzett egyéni pedagógiai tapasztalatok elemzése, értékelése.
Követelmény
Aktív részvétel a gyakorlati órákon és az egyes módszerek megvitatásában. A megszerzett elméleti tudás kreatív összekapcsolása a személyes gyakorlati tapasztalatokkal: önreflexió, következtetések, konklúzió. Egy interaktív pedagógiai módszer kiválasztása, kateketikai alkalmazhatóságának vizsgálata egy min. 3000 karakter terjedelmű beadandó dolgozatban, melyet a hallgató a csoporttal is megoszt 5-10 perces prezentáció/mikrotanítás formájában.
Kötelező irodalom
A Klérus Kongregációja: A katekézis általános direktóriuma (KÁD), Szent István Társulat, Budapest, 1998.
Magyar Katolikus Püspöki Konferencia Országos Hitoktatási Bizottsága: Magyar kateketikai direktórium (MKD), Szent István Társulat, Budapest, 2000.
https://regi.katolikus.hu/konyvtar.php?h=413
Lőw Márta (összeáll.): Kateketika szakmódszertan I-II. – (Sapientia főiskolai jegyzet)
Ajánlott irodalom
Falus Iván: Gondolkodás és cselekvés a pedagógus tevékenységében, in: Falus Iván – Báthory Zoltán (szerk.): Tanulmányok a neveléstudomány köréből, Osiris, Budapest, 2001, 213–134.
Szivák Judit: A reflektív gondolkodás fejlesztése, Gondolat Kiadói Kör, Budapest, 2003.
Szivák Judit: A pedagógusok gondolkodásának kutatási módszerei, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2002.
Falus Iván – Kimmel Magdolna: A portfólió, Gondolat Kiadói Kör – ELTE BTK Neveléstudományi Intézet, Budapest, 2009.