Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
OHSZM4N |
Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) |
kollokvium
|
2 |
2 |
A tanegység célja
A hallgatók tegyenek szert gyakorlatra élményszerű órák tervezésében és megtartásában, új ötletekkel gazdagodva olyan hit- és erkölcstan órákat tervezzenek és tartsanak majd, amelyeken a tanítványaik szívesebben, aktívabban, nagyobb együttműködéssel vesznek részt. Foglalkozunk majd interaktív, a tanulók együttműködésére épülő módszerek, valamint a tantárgy jellegzetességeit figyelembe vevő tanári módszertani ötletek kidolgozásával is.
A leendő hit-és elkölcstan oktatók önreflektív képessége kialakuljon, ill. fejlődjön. A hallgatóknak lehetősége lesz megismerni az információs-kommunikációs technológiai eszközök sokoldalú használati lehetőségeit a hit- és erkölcstan órákon. A kurzus jellege szerint, az órák egy része előadás jellegű, amelyben az oktató a mindennapi tanítási tapasztalataiból merített tantárgypedagógiai gondolatait adja át, valamint saját egyéni fejlesztésű tanulást segítő eszközeit a gyakorlatban bemutatja. A hallgatóknak lehetőségük nyílik saját élmények szerzésére, a hitoktatás során alkalmazható változatos módszerek, munkaformák kipróbálására, a pedagógiai tervezésben való elmélyülésre, tanórák és pedagógiai szituációk komplex elemzésére.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismer többféle interaktív, a tanulók együttműködésére épülő tanítási módszert és eszközt, valamint a tantárgy jellegzetességeit figyelembe vevő tanári módszertani ötleteket. Képes olyan hit- és erkölcstan órákat tervezni és tartani, amelyeken különböző életkorú tanítványai szívesebben, aktívabban, nagyobb együttműködéssel vesznek majd részt. Képes élménypedagógiai elemeket tartalmazó órarészletet tervezésére, megvalósítására, és önreflexióra. Elkötelezett a folyamatos mindennapi pedagógiai önreflexió iránt, felismerve saját kialakulóban lévő pedagógiai identitásának erős és gyenge oldalait. Tanári hozzáállását igyekszik fejleszteni a diákok iránti tisztelet, a pedagógus-etika valamint a nyílt és előre vivő kommunikáció talaján állva.
Tematika
1. A tanuló-tanár együttműködés nélkülözhetetlen alapjai - Az érdeklődés felkeltésének változatos módszerei és eszközei. Rossz kedv ellen játék a hittan órán, a játék értékekhez való kapcsolása. A hittan óra kommunikációs terei, előre néző padokban a tábla felé, illetve körben ülve. Hogyan vezessük be a körben ülős órákat, milyen szabályokat hozzunk? Értékek megjelenítése, attitűdformálás tanórai keretek között és tanórán kívül. Kérdező közösség kialakítása. Az erkölcsi értékekről való gondolkodás, valamint annak fejlesztése, vita, érvelés, a vita moderálása. A szókratészi kérdezés. 2. Hogyan válik a tanár által átadott információ a tanulókban tudássá, amely alkalmazható, belsővé vált, és értékeket hordoz? - Az önálló tudáskonstruálás, a tanulási folyamat buktatói, érdektelenség, lemaradások, a gyerekek reakciói, pedagógiai önreflexió. A hittanár kompetenciahatárai és együttműködés a nevelésben részt vevőkkel. Különböző egyéniségű gyerekek a hittanórán, többszörös intelligencia alapú tanulás. Objektív értékelés hittanórán. 3. Módszertani eszköztár bővítés a biblikum, liturgika, dogmatika, fundamentális, szentségtan, egyháztörténelem és erkölcstani témakörökben 4. Együttműködés és kapcsolatteremtés az új generációkkal - IKT eszközök alkalmazása a hittantanításban és az értékekre nevelésben. 5. A hittanári pedagógiai tevékenység tervezése, végrehajtása és reflexiója - Élménypedagógiai eszközöket tartalmazó órarészletek készítése, bemutatása a hallgatótársaknak. 6. Reflektív elemzés: saját órarészletek szóbeli elemzése, a hallgatótársak órarészleteihez való pedagógiai tárgyú hozzászólás, kérdésfelvetés.
Követelmény
Az előadásokon való aktív részvétel, az elhangzott témákhoz, valamint a hallgatótársak által bemutatott órarészletekhez való rendszeres, szakmai jellegű reflektív hozzászólás. Saját órarészletek reflektív elemzése. Saját tervezésű feladatok, pl. TOTO, kahoot kérdések, igaz/hamis állítások, szókeresők, keresztrejtvények, párosítós feladatok, piktogramok, fogalom-dominók megalkotása, morális dilemmahelyzetek, interaktív páros- és csoportfeladatok kidolgozása. Mindezeket a biblikum, liturgika, dogmatika, fundamentális, szentségtan, egyháztörténelem és erkölcstani témakörökben, 1.-12. évfolyamú tanulók számára. Élménypedagógiai eszközöket tartalmazó saját tervezésű órarészletek elkészítése és leadása határidőre írásban. A félév végi értékelés három részből adódik össze: az előadásokon való pedagógiai tárgyú szóbeli megnyilvánulások értékeléséből, az előadásokon történő egyéni tervezőmunka értékeléséből, amelyet a félév során kell beadni határidőre, illetve a vizsgán nyújtott teljesítmény értékeléséből.
Kötelező irodalom
Kristen Nicolson-Nelson: Többszörös intelligencia, Szabad Iskolákért Alapítvány, 2007; Robert Fisher: Tanítsuk gyermekeinket gondolkodni történetekkel, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2008; Robert Fisher: Tanítsuk gyermekeinket gondolkodni erkölcsről, erényről, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2008; Robert Fisher: Tanítsuk gyermekeinket gondolkodni játékokkal, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2008
Ajánlott irodalom
Robert Fisher: Hogyan tanítsuk gyermekeinket gondolkodni, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2008; Robert Fisher: Hogyan tanítsuk gyermekeinket tanulni, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2008Carlo Fiore: A fiatalok etikája 1., Don Bosco kiadó, 2004; Carlo Fiore: A fiatalok etikája 2., Don Bosco kiadó, 2004; Carlo Fiore: Etika 2000 Don Bosco kiadó, 2004; Pino Pellegrino és Dr. Ross Campbell nevelési témájú könyvei.