Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
OHSZM/E |
Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) |
kollokvium
|
10 |
2-4 |
MAHSZM/E |
Hittanár-nevelőtanár |
kollokvium
|
10 |
2-4 |
A tanegység célja
Áttekintést nyújtani a hittan tanítás szakmódszertanáról, mely elméleti alapokat teremt az egyéni pedagógiai gyakorlat fejlesztéséhez.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri az istenkapcsolat csodálatos, sokrétű világát és ennek kiépítésében pontosan látja a hitoktató helyét. Képes a hit, remény, szeretet pilléreire épített vallásosság bemutatására, és képes erre motiválni. Elméleti és gyakorlati szempontból is képes bemutatni a keresztény hit megélésének legfontosabb eszközeit. Elkötelezett az evangéliumról való tanúságtétel és tanítványai missziós lelkületének formálása iránt.
Tematika
- Elméleti alapvetés, fogalmak – A hitoktatás helyzete, formái, sajátosságai
- Történelmi áttekintés – A hitátadás fellelhető módszerei nagy nevelők oktatási tevékenységében
- Hittanári identitás, kompetenciák – A hittanári gyakorlat során alkalmazott szakmódszertani alapelvek
- Hittan oktatás: tanítás vs. nevelés – A hittan tanítás, hitre nevelés célja, alapelvei
- A tanítási-tanulási folyamat metodikája – Módszertani elemek a hitoktatásban – Pedagógiai módszerek alkalmazhatósága a kateketikai céloknak megfelelően
- Módszerek I. – Előadás, magyarázat, szemléltetés, vita
- Módszerek II. – Kooperatív módszer és projektpedagógia, drámapedagógia
- Módszerek III. – Narráció, játékos módszerek, motivációs technikák
- Tervezés és megvalósítás: A hittanóra felépítése, óravázlat, tanmenet
- A hittan oktatás korosztályonkénti sajátosságai
Követelmény
A félév végén kollokvium.
Kötelező irodalom
A Klérus Kongregációja: A katekézis általános direktóriuma (KÁD), Szent István Társulat, Budapest, 1998.
Magyar Katolikus Püspöki Konferencia Országos Hitoktatási Bizottsága: Magyar kateketikai direktórium (MKD), Szent István Társulat, Budapest, 2000.
https://regi.katolikus.hu/konyvtar.php?h=413
Lőw Márta (összeáll.): Kateketika szakmódszertan I-II. – (Sapientia főiskolai jegyzet)
Ajánlott irodalom
Balázs Tamás: A Biblia szerepe az iskolai hitoktatásban és a plébániai katekézisben, Távlatok 14 (2004/3) 46-51.
Keszeli Sándor: Serdülők és fiatalok katekézise. Módszertani alapvetések, Szegedi Hittudományi Főiskola, Szeged, 2007.
Pem László: Az egész ember nevelése, Győri Hittudományi Főiskola Szombathelyi Hittanár Szak, Szombathely, 2012.