Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
MTFU3N |
Teológia |
kollokvium
|
3 |
|
HFU3N |
Hittanár-nevelőtanár Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) Hittanár-nevelőtanár |
kollokvium
|
3 |
|
BAFU3N |
Katekéta-lelkipásztori munkatárs |
kollokvium
|
3 |
|
BAFU3/E |
Katekéta-lelkipásztori munkatárs |
kollokvium
|
3 |
|
HFU3/E |
Hittanár-nevelőtanár Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) Hittanár-nevelőtanár |
kollokvium
|
3 |
A tanegység célja
Didaktikai célja a hallgatók bevezetése a vallás szerteágazó jelenségeinek – a teológiai tárgyalás felé vezető – tanulmányozásába, elsősorban a fenomenológiai módszerre támaszkodva. Tartalmi cél a vallási sokféleségről, valamint a modernitás és a szekularizáció keresztény megítéléséről szóló kortárs diskurzus bemutatása, a II. Vatikáni Zsinat kapcsolódó iránymutatásait követve.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri a vallástudományi és vallásteológiai diskurzus kapcsolódási pontjait, főbb témáit, irányzatait, eredményeit és problémáit, magyarországi helyzetét. Saját katolikus identitását képes elhelyezni a vallási pluralitás összefüggésében. Árnyaltan mérlegelni tudja a szekularizációval összefüggő aktuális kérdéseket. Megfelelő problémaérzékkel közelít a vallások szerteágazó megnyilvánulásaihoz és képes magát továbbképezni a számára fontos területeken. Katolikus identitását jól tájékozottan, elkötelezetten és párbeszédre készen képviseli az életteréül szolgáló társadalmi közegben.
Tematika
1. Bevezető áttekintés: krisztusi tanítványság és vallási pluralitás, korunk vallási összképe, vallástudomány, vallásteológia, magyar szempontok. 2. A vallás meghatározása és annak nehézségei. 3. A vallástörténet: alapjelenségek, modernizáció és szekularizáció. 4. Néhány „világvallás” alapvető tárgyalása: hinduizmus, buddhizmus, judaizmus, iszlám. 5. A kereszténység mint vallás. 6. A (katolikus) keresztény vallásteológia: három alapelv. 7. A modernizációs folyamat és polarizáló hatásai: fundamentalista és szinkretista tendenciák, teológiai reflexiók. 8. A II. Vatikáni Zsinat nyomában: üdvtörténet és vallástörténet, konfrontáció és dialógus, a keresztény misszió mai helyzete.
Követelmény
A félév első harmadában egy forrásszöveg feldolgozása. A félév végén szóbeli vizsga.
Kötelező irodalom
Bagyinszki Ágoston – Várnai Jakab: A kereszténység és a vallások, jegyzet, 2020 (további bibliográfiával); Nostra aetate. Nyilatkozat az egyház és a nem keresztény vallások kapcsolatáról, in Diós István (szerk.): A II. Vatikáni Zsinat dokumentumai, Szent István Társulat, Budapest, 2007, 399–403; Eliade, Mircea: A szent és a profán. A vallási lényegről, Európa, Budapest, 1999.
Ajánlott irodalom
Livingston, James C.: Anatomy of the Sacred. An Introduction to Religion, Pearson, Upper Saddle River (N. J.), 2009 (a magyar változat megjelenése folyamatban); Nemzetközi Teológiai Bizottság: A kereszténység és a vallások, Szent István Társulat, Budapest, 1998; A Hittani Kongregáció „Dominus Iesus” nyilatkozata Jézus Krisztus és az Egyház egyetlen és egyetemes üdvözítő voltáról, Szent István Társulat, Budapest, 2007; Kultúra Pápai Tanácsa – Vallásközi Párbeszéd Pápai Tanácsa: Jézus Krisztus, az élő víz hordozója. Keresztény reflexió a „New Age”-ről, Szent István Társulat, Budapest, 2003; további szakirodalom témakörök szerint bontva az egyes órákon.