Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
MTFU1N |
Teológia |
kollokvium
|
3 |
|
HFU2N |
Hittanár-nevelőtanár Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) Hittanár-nevelőtanár |
kollokvium
|
3 |
|
BAFU2N |
Katekéta-lelkipásztori munkatárs |
kollokvium
|
3 |
|
BAFU2/E |
Katekéta-lelkipásztori munkatárs |
kollokvium
|
3 |
|
RIFU1/E |
Teológiai felkészítő modul (MA Pasztorális tanácsadás és szervezetfejlesztés képzéshez) |
kollokvium
|
3 |
|
HFU2/E |
Hittanár-nevelőtanár Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) Hittanár-nevelőtanár |
kollokvium
|
3 |
A tanegység célja
Didaktikai cél a katolikus-keresztény identitás „logikájának” fokozatos tudatosítása, előkészítve ezzel a szisztematikus teológiai tanulmányokat. 144 Tartalmi cél bevezetni a hallgatót a teológiai ismeretelmélet (episztemológia) alapvető témáinak tanulmányozásába, azok összefüggéseibe, valamint a kapcsolódó kortárs diskurzusba.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri a teológiai témák megvitatásának „szervezeti kultúráját”, fogalomkészletét, valamint áttekintése van a kapcsolódó kérdések irodalmáról és a szokásos hivatkozási helyekről. Képes konstruktívan bekapcsolódni egy-egy teológiai kérdés megvitatásába, miközben együtt tud gondolkodni az „egyház élő hagyományával” és tekintettel van a „hitigazságok hierarchiájára”. A szerteágazó teológiai kérdések megvitatása során elkötelezett a hit és az értelem összehangolt használata iránt.
Tematika
1. Krisztus tanítványának lenni: tanítói autoritás, egyházi közvetítés, teológiai ismeretelmélet a II. Vatikáni Zsinat szemléletmódjában. 2. Az egyház élő hagyománya: princípium, kommunikáció, közlésmód, kiegészítés. 3. Isten Igéjének az üdvtörténetben kibontakozó misztériuma: a kinyilatkoztatás fogalma, modelljei. 4. Az Isten Igéjét befogadó ember: a hit fogalma, tulajdonságai. 5. Az egyház életében konstitutív szerepet betöltő, egymással interakcióban álló autoritás-intézmények fundamentális teológiája: A Szentírás, a hagyomány, a tanítóhivatal, az akadémikus teológia és a hívők hitérzéke. 6. A „felülről”, illetve „alulról” induló megközelítések szintézise az „élő egyházi hagyomány” fogalmában. 7. II. Vatikáni Zsinat a későmodernitás kontextusában: a katolikus keresztény identitás közösségi és egyéni dimenziói.
Követelmény
A félév első harmadában egy klasszikus szöveg feldolgozása. A félév végén szóbeli vizsga.
Kötelező irodalom
Congar, Yves: Az egyház élő hagyománya. Tanulmány a hagyomány teológiai fogalmáról, L’Harmattan – Sapientia, Budapest, 2015; Dei Verbum. Dogmatikai konstitúció a kinyilatkoztatásról, in Diós István (szerk.): A II. Vatikáni Zsinat dokumentumai, Szent István Társulat, Budapest, 2007, 407–441; Bagyinszki Ágoston – Várnai Jakab: Kinyilatkoztatás, hit, üdvtörténet, jegyzet, 2020; Tanzella-Nitti, Giuseppe: A klasszikus „Két könyv”-metafora eszmetörténetéhez, Acta Pintériana 2 (2016) 55–75; Gaillardetz, Richard R.: A katolikus teológia megalapozása. Bevezetés a teológiai ismeretelméletbe, L’Harmattan – Sapientia, Budapest, 2011.
Ajánlott irodalom
Bagyinszki Ágoston (szerk.): A hitvallástól a teológiai megalapozásig. Szöveggyűjtemény a teológiai ismeretelmélet tanulmányozásához, L’Harmattan – Sapientia, Budapest, 2014; Müller, Gerhard Ludwig: Katolikus Dogmatika, Kairosz, Budapest, 2007, 1. fejezet: Kinyilatkoztatás. Teológiai ismeretelmélet, 43–90; Werbick, Jürgen: Prolegomena, in Theodor Schneider (szerk.): A dogmatika kézikönyve, 1. kötet, Vigilia, Budapest, 1996, 1–52; Rahner, Karl: A hit alapjai. Bevezetés a kereszténység fogalmába, Szent István Társulat, Budapest, 1983, 5. fejezet; Welte, Bernhard: Mit jelent hinni? Vallásfilozófiai megfontolások, L’Harmattan – Sapientia, Budapest, 2013; Dulles, Avery: A kinyilatkoztatás modelljei, Vigilia, Budapest, 2005; McPartlan, Paul: Az üdvösség szentsége. Bevezetés az eucharisztikus egyháztanba, L’Harmattan – Sapientia, Budapest, 2015; XVI. Benedek pápa: Verbum Domini. Szinódus utáni apostoli buzdítás Isten szaváról az egyház életében (2010), Szent István Társulat, Budapest, 2011; Bagyinszki Ágoston (szerk.): A „Természet könyve” mint a „Szentírás könyvének” analógiája. A „Két könyv”-metafora mai jelentősége a természettudomány és a teológia párbeszédében, Konferenciakötet (Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola, Budapest, 2018. november 17.), Sapientia Füzetek 34., L’Harmattan – Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola, Budapest, 2019; Bagyinszki Ágoston: A Logosz önközlése az egyház Eucharisztiájában, in Várnai Jakab – Vida Márta (szerk.): Az Eucharisztia, Konferenciakötet (Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola, Budapest, 2018. március 17.), Sapientia Füzetek 33., L’Harmattan – Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola, Budapest, 2019, 159−193.