Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
MTFT1N |
Teológia |
kollokvium
|
2 |
3 |
A tanegység célja
Bevezetés az ókori görög és római bölcselet történetébe.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri az ókori bölcselet fő képviselőit s gondolkodásuk meghatározó elemeit. Képes önálló, kritikai és kreatív gondolkodásra, véleményének és az igazságnak árnyalt és szabatos kifejezésére. Elkötelezetten törekszik tudásának bővítésére, keresi mások megértésének módját, tudatosan segíti a közös gondolkodást.
Tematika
1–2. Bevezetés. 2–3. Preszókratikus filozófia. 4. A szofisták. 5. Szókratész. 6–7. Platón. 8–9. Arisztotelész. 10–12. Plótinosz.
Követelmény
Tevékeny részvétel az előadásokon, kötelező olvasmányok földolgozása. A félév végén írásbeli vizsga.
Kötelező irodalom
Arisztotelész: Metafizika, Hatágú Síp Alapítvány, Budapest, 1992, (részlet: Metafizika Λ), 1997; Brague, Rémi: Európa. A római modell. Elsajátított önazonosság, PPKE Bölcsészettudományi Kar, Piliscsaba, 1994; Platón: Euthüphrón. Szókratész védőbeszéde. Kritón, Atlantisz, Budapest, 2005; Platón: Phaidón, Atlantisz, Budapest, 2020; Plótinosz: A Szépről (Enn. I. 6), in uő: A szépről és a jóról. Istenről és a hozzá vezető utakról, Farkas Lőrinc Imre, Budapest, 1998, 11–24; Primavesi, Oliver – Rapp, Christof: Arisztotelész, Atlantisz, Budapest, 2018; Störig, Hans Joachim: A filozófia világtörténete Helikon, Budapest, 2006, 1–160;
Ajánlott irodalom
Boros Gábor (szerk.): Filozófia, Akadémiai Kiadó, Budapest, 2007; Hadot, Pierre: A lélek iskolája. Lelkigyakorlatok és ókori filozófia, Kairosz, Budapest, 2010; Platón: A lakoma, Atlantisz, Budapest, 1999; Ross, Sir David: Arisztotelész, Osiris, Budapest, 2001; Szlezák, Thomas A.: Hogyan olvassunk Platónt?, Atlantisz, Budapest, 2000; Taylor, Alfred Edward: Platón, Osiris, Budapest, 1999.