Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
MTFT1N |
Teológia |
kollokvium
|
2 |
3 |
A tanegység célja
Bevezetés az ókori görög és római bölcselet történetébe.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri az ókori bölcselet fő képviselőit és gondolkodásuk meghatározó elemeit. Képes önálló, kritikai és kreatív gondolkodásra, véleményének és az igazságnak árnyalt és szabatos kifejezésére. Elkötelezetten törekszik tudásának bővítésére, keresi mások megértésének módját, tudatosan segíti a közös gondolkodást.
Tematika
1–2. Bevezetés. 2–3. Preszókratikus filozófia. 4. A szofisták. 5. Szókratész. 6–7. Platón. 8–9. Arisztotelész. 10–12. Plótinosz.
Követelmény
Tevékeny részvétel az előadásokon, kötelező olvasmányok földolgozása. A félév végén írásbeli vizsga.
Kötelező irodalom
STÖRIG, HANS JOACHIM: A filozófia világtörténete, Helikon, Budapest, 2006, 1–160; PLATÓN: Szókratész védőbeszéde, in id.: Euthüphrón. Szókratész védőbeszéde. Kritón, Atlantisz, Budapest, 2005, 51–119; Platón: Phaidón (bármely fordításban); ARISZTOTELÉSZ: Nikomakhoszi etika, Európa Kiadó, Budapest, 1997; PLÓTINOSZ: A Szépről (Enn. I. 6), in uő: A szépről és a jóról. Istenről és a hozzá vezető utakról, Farkas Lőrinc Imre, Budapest, 1998, 11–24; BRAGUE, RÉMI: Európa. A római modell. Elsajátított önazonosság, PPKE Bölcsészettudományi Kar, Piliscsaba, 1994; PRIMAVESI, OLIVER – RAPP, CHRISTOF: Arisztotelész, Atlantisz, Budapest, 2018.
Ajánlott irodalom
BOROS GÁBOR (szerk.): Filozófia, Akadémiai Kiadó, Budapest, 2007; HADOT, PIERRE: A lélek iskolája. Lelkigyakorlatok és ókori filozófia, Kairosz, Budapest, 2010; PLATÓN: A lakoma, Atlantisz, Budapest, 1999; ROSS, SIR DAVID: Arisztotelész, Osiris, Budapest, 2001; SZLEZÁK, THOMAS A.: Hogyan olvassunk Platónt?, Atlantisz, Budapest, 2000; TAYLOR, ALFRED EDWARD: Platón, Osiris, Budapest, 1999.