Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
MTFI1N |
Teológia |
kollokvium
|
2 |
3 |
BAFI3N |
Katekéta-lelkipásztori munkatárs |
kollokvium
|
2 |
3 |
BAFI3E |
Katekéta-lelkipásztori munkatárs |
kollokvium
|
10/félév |
3 |
HFI1/E |
Hittanár-nevelőtanár Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) Hittanár-nevelőtanár |
kollokvium
|
10/félév |
3 |
RIMFI1/E |
kollokvium
|
2 |
3 |
|
HFI1N |
Hittanár-nevelőtanár Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) Hittanár-nevelőtanár |
kollokvium
|
2 |
2 |
MTFI3N |
Teológia |
kollokvium
|
2 |
3 |
BAFI4N |
Katekéta-lelkipásztori munkatárs |
kollokvium
|
2 |
3 |
BAFI4E |
Katekéta-lelkipásztori munkatárs |
kollokvium
|
2 |
3 |
HFI2/E |
Hittanár-nevelőtanár Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) Hittanár-nevelőtanár |
kollokvium
|
2 |
3 |
RIMFI2/E |
kollokvium
|
2 |
3 |
|
HFI2N |
Hittanár-nevelőtanár Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) Hittanár-nevelőtanár |
kollokvium
|
2 |
2 |
- |
Tanegységi előfeltétel (Metafizika II.)
Filozófia: Metafizika I. (MTFI1N, HFI1N, BAFI3N, BAFI3E, HFI1/E, RIMFI1/E)
A tanegység célja
Bevezetni a hallgatókat a metafizika világába, különös tekintettel a klasszikus metafizika kérdéseire, hogy a metafizikai fogalmak és problémák ismerete segítséget nyújtson a teológiai tanulmányokhoz.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Otthonosan mozog a klasszikus metafizika kérdéseiben, legalább nagy vonalakban ismeri a modern metafizikai megközelítéseket is. Ismeri és érti a metafizika legfontosabb fogalmait. Képes elmélyült reflexióra a valóságról, fejlődik absztrakciós képessége és lényeglátása, képes alapösszefüggések felismerésére és elvontabb kérdések tárgyalására is anélkül, hogy elszakadna a valóságtól. Elkötelezett az igazság keresésében és nyitott párbeszédre törekszik azokkal is, akikkel nem ért egyet.
Tematika
(Metafizika I.): A metafizika és a metafizikai tapasztalat. A metafizika történetének néhány alapköve: Platón, Arisztotelész, Descartes, Kant, Heidegger. A metafizikai kérdés: miért van valami, miért nem inkább a semmi? Létező, Esse commune és Ipsum Esse Subsistens. A lét transzcendentális kifejtése: léthatározmányok eredete; léthatározmányok (res, unum, aliquid, bonum, verum, (pulchrum)); a léthatározmányok a skolasztika után; a lét szerkezeti alapelvei, mint metafizikai, ontikus és episztemológiai alapelvek.
(Metafizika II.): A lét kategoriális kifejtése. Szubsztancia és akcidensek. A személy fogalma. Actus és potentia. Lét és lényeg (De ente et essentia szövegolvasás). A létezők hierarchiája. Azonosság és különbözőség, egy és a sok problémája; (univerzálék) metafizikai univokáció és metafizikai ekvivokáció vs. analógia. Létanalógia. Részesedéstan Aquinói Tamás szerint. Isten ismerete. Okság problémaköre, változás magyarázata; okság metafizikai elve, célokság elve. A tevékeny lét; a lét mint cél. A transzcendens metafizikai szemlélet, az egység igénye. A kortárs metafizika néhány problémája; új metafizikai utak.
Követelmény
A félév végén kollokvium.
Kötelező irodalom
Petres E. Lúcia: Bevezetés a metafizikába, jegyzet; Brugger, Walter: Filozófiai lexikon, Szent István Társulat, Budapest, 2005.
Ajánlott irodalom
Anzenbacher, Arno: Bevezetés a filozófiába, Cartaphilus, Budapest, 2001, 56–92; Weissmahr Béla: Ontológia, Mérleg – Távlatok, Budapest – München – Bécs, 1995 (újabb kiadás: 2000).