Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
ASZNFF |
Meseterapeuta képzés – Antalfai személyiségfejlesztő és értékőrző meseterápia |
kollokvium
|
18óra/félév |
8 |
A tanegység célja
A mesékben tetten érhető női és férfi személyiségfejlődés archetipikus szakaszainak megismerése a kisgyermekkortól a bölcsesség koráig. További cél, hogy a hallgatók felismerjék a mesék üzenete alapján az egymástól eltérő női és férfi életút egy-egy állomásához kapcsolódó kríziseket és fejlődési sajátosságokat, s a megszerzett ismereteket alkalmazni tudják terápiás munkájuk során.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Elérendő kompetenciák:
Tudás:
A hallgató ismerni fogja a nő és a férfi személyiségfejlődésének és kiteljesedésének eltérő útját, amely esetünkben a mesék mélylélektani elemzése által válik megragadhatóvá. A mesék kiválasztásánál érvényesíti a két nem személyiségfejlődésére vonatkozó tudását.
Képesség:
A hallgató képes lesz felismerni terápiás munkája során az egyéni esetek, vagy a csoporttagok által választott mesékben tükröződő fejlődési elakadásokat, és képes lesz azokat a mesék közös elemzésén és értelmezésén keresztül visszajelezni.
Attitűd:
A hallgató figyelemmel kíséri az elméleti előadásokat, kérdéseivel, hozzászólásaival aktívan bekapcsolódik az órákba, feldolgozza a kívánt szakirodalmat.
Felelősség:
A hallgató felelősséget vállal azért, hogy helyesen ismeri fel az általa kiválasztott mesék szereplőinél az archetipikus fejlődési kríziseket és komplexusokat és azok feldolgozásának a mesék által kínált útját.
Tematika
1. A női és férfi személyiségfejlődés fázis-specifikus szakaszainak archetípusai
2. A női és férfi személyiségfejlődés állomásainak megjelenése a mesékben
3. Az istenhegyi székely leány című mese elemzése
4. A gyermekkori kedvenc mese és a saját életút összefüggései
2
5. A kora és kisgyermekkor, a kisiskoláskor, az átmeneti kor, az ifjúkor, fiatal felnőttkor, érett felnőttkor, késő felnőttkor, időskor és a bölcsesség korának jellemzői a mesék mélylélektani üzenete alapján.
6. Az egyes fejlődési szakaszok értékőrző és értékalkotó életfeladatai.
Követelmény
A foglalkozásokon való részvétel követelményei:
A foglalkozásokon a részvétel kötelező. Igazolatlan hiányzás mértéke az SZMSZ szerint. Igazolt hiányzás, illetve hiányzások pótlása az oktatóval való egyeztetés szerint történik.
Félévközi feladatok, ismeretek ellenőrzése:
Zárthelyi dolgozat: elméleti tudás tesztelése
1 írásbeli dolgozat beadása
Írásbeli vizsga a félév végén
Aláírás megszerzése:
Előadások látogatása, aktív részvétel. Évközi feladatok teljesítése, beadandó dolgozat elkészítése.
Értékelés:
Vizsgajegy: évközi beadandó dolgozat és a félév végi sikeres szóbeli vizsga érdemjegyeiből tevődik össze.
Kredit megszerzésének feltétele:
Aláírás, legalább elégséges vizsgajegy.
Kötelező irodalom
ANTALFAI MÁRTA: A női kiteljesedéshez vezető út meghatározó állomásai, Femme Harmone. Női Dimenzió (2022/különszám) 198–216.
ANTALFAI MÁRTA: A női és férfi személyiségfejlődés krízisei és komplexusai, mint kreatív életlehetőségek, mesék, mítoszok és esetrészletek tükrében, Kézirat, 2017-2021, 1-42.
ANTALFAI MÁRTA: Lelki fejlődésünk dimenziói „Az égig érő fa” című Benedek Elek mesében, Fordulópont 46. szám, 11 (2009/4) 29-37.
ANTALFAI MÁRTA: A személyiségfejlődés, mint értékőrző és értékalkotó folyamat, Az Individuálpszichológiai Útjain, 3 (2006/3) 14–17.
BAGDY EMŐKE – BAKTAY MIKLÓS – KORSÓS GIZELLA: Életút. Fejlődéslélektan a fogantatástól a halálig, Baktay és Bernáth, Budapest. 2004, 46–60., 202–267.
Ajánlott irodalom
Grün, Anselm: Az emberélet útjának felén, Bencés Kiadó, Pannonhalma, 2013.
Hemfelt, Robert – Minirth, Frank – Meier, Paul: A szeretet választható. Harmat, Budapest, 2009.
Nouwen, Henri Josef Michael: A tékozló fiú hazatérése, Ursus Libris, Budapest, 2001.
Riemann, Fritz: Az öregedés művészete, Háttér, Budapest, 2001.
Rohr, Richard: A férfi útja I. II., Ursus Libris, Budapest, 2001-2004.