Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
PTSZFFL2/E |
- |
kollokvium
|
3 |
A tanegység célja
Tudatosítani a hallgatókban a személyiség élethossziglani fejlődésének elvét, néhány jelentősebb fejlődéselméleten keresztül megismertetni a felnőttkori fejlődés jellegzetességeit és állomásait, valamint a lehetséges fejlődési krízisek okait és megoldási lehetőségeit.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri a felnőttkori fejlődéssel kapcsolatos főbb pszichológiai elméletek megállapításait és az ide vonatkozó kutatások legfontosabb eredményeit. Képes ezen ismereteket összekapcsolni a többi tudományterület megállapításaival, és tudását felhasználni a felnőtt emberek problémáinak megértésében a segítő beszélgetések, illetve a szervezetfejlesztői munka területén. Elkötelezetten és hatékonyan törekszik segítséget nyújtani olyan személyeknek, akik életvezetési válságba kerültek, önértékelési zavarokkal küzdenek, személyes hatékonyságukban támogatásra szorulnak, fejlődési és eseti krízisekkel szembesülnek, illetve hatékonyan avatkozik be olyan szervezeti problémák esetén, melyek kiváltó oka az egyéni fejlődési problémákban keresendő.
Tematika
Az emberi fejlődés fogalma a pszichológiában. Az életút-modell. Jung főbb gondolatai a felnőttkori fejlődésről. A felnőttkori fejlődés Erikson által definiált állomásai. Levinson életciklus fogalma és ennek összetevői. A levinsoni életszakaszok főbb fejlődési feladatai. A személyiség különböző aspektusainak alakulása az életút során (kutatási eredmények összefoglalása). Az idősödés folyamatához való adaptáció stratégiái. Az időskor pszichológiája.
Követelmény
A félév végén kollokvium.
Kötelező irodalom
Somogyiné Petik Krisztina: A felnőttkori fejlődés pszichológiája, jegyzet.