Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
PTSZFFL1/E |
- |
kollokvium
|
3 |
A tanegység célja
Megismertetni a hallgatókat a gyermek pszichológiai fejlődésének fontosabb szakaszaival szomatikus, kognitív és pszichoszociális összefüggésrendszerben. Elsősorban a normális fejlődés jellemzőit ismerteti a tárgy, de rámutat a kritikus életszakaszok pszichológiai problémáira is.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri az életszakaszokra jellemző fő fejlődési tendenciák pszichológiai vonatkozásait, melyek segítségül szolgálnak a lelkigondozói munkában. A pszichológiai jellemzők ismeretében pontosabban tudja leírni az egyes személyek átlagtól eltérő viselkedését, ennek segítségével képes megvalósítani az egyéni bánásmódot. Elkötelezett a segítő hivatás empatikus művelése iránt.
Tematika
1. A fejlődéslélektan tárgya, fő kérdései és kritikus pontjai. Központi fogalmak. 2. Folyamatosság és ugrások a fejlődésben. 3. Erikson fejlődéselmélete. 4. Erkölcsi fejlődés (Piaget, Kohlberg). 5. A csecsemőkor jellemzői: kognitív, érzelmi és társas fejlődés. A kötődés kialakulása. 6. Kisgyermekkor: testi, érzelmi és kognitív fejlődés, társas kötődés. 7. Az iskoláskor kihívásai és fejlődési sajátosságai. Az iskolai követelmények pszichológiai hatásai. 8. Serdülőkori fejlődés. Az identitás alakulása. 9. A „készülődő felnőttség”.
Követelmény
A félév végén kombinált vizsga.
Kötelező irodalom
Elekes Szende: Fejlődéslélektan, jegyzet.
Ajánlott irodalom
Cole, Michael – Cole, Sheila R.: Fejlődéslélektan, Osiris, Budapest, 2006.