Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
OPSFLZN |
Hittanár-nevelőtanár |
kollokvium
|
3 |
3 |
OPSFLZ/E |
Hittanár-nevelőtanár |
kollokvium
|
3 |
|
MAPSFLZ/E |
Hittanár-nevelőtanár |
kollokvium
|
3 |
Tanegységi előfeltétel (nappali tagozat)
Személyiség- és családpszichológia (OPSSZCSN)
A tanegység célja
Megismertetni a hallgatókat a gyermek pszichológiai fejlődésének fontosabb szakaszaival szomatikus, kognitív és pszichoszociális összefüggésrendszerben. A normális fejlődés jellemzőinek ismertetése mellett a tárgy bemutatja a gyermek- és serdülőkorban kialakuló fejlődési rendellenességeket, pszichológiai problémákat is.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri az életszakaszokra jellemző fő fejlődési tendenciák pszichológiai vonatkozásait, valamint a normálistól eltérő fejlődési irányokat, melyek alapján jobban megérti tanulói magatartását. A pszichológiai jellemzők ismeretében képes leírni az átlagtól eltérő egyes tanulók viselkedését, valamint elkötelezett az egyéni bánásmód alkalmazása mellett.
Tematika
1. A fejlődéslélektan tárgya, fő kérdései és kritikus pontjai. Központi fogalmak. 2. A gondolkodás fejlődése (Piaget) 3. Erkölcsi fejlődés (Piaget, Kohlberg). 4. A csecsemőkor jellemzői: kognitív, érzelmi és társas fejlődés. A kötődés kialakulása. 5. Kisgyermekkor: testi, érzelmi és kognitív fejlődés, társas kötődés. 6. Az iskoláskor kihívásai és fejlődési sajátosságai. Az iskolaérettség vizsgálata. 7. Serdülőkori fejlődés. Az identitás alakulása. 8. Média, internet és fejlődés 9. A fejlődési zavarok osztályozása (DSM V). 10. Az idegrendszer fejlődési rendellenességei (autizmus, hiperaktivitás, tik zavarok) 11. A kommunikáció és a beszéd zavarai. 12. Impulzuskontroll- és viselkedészavarok. 13. Specifikus tanulási zavarok. 14. Szorongás és depresszió serdülőkorban. Szuicid viselkedés.
Követelmény
A félév végén kombinált vizsga.
Kötelező irodalom
Elekes Szende: Fejlődéslélektan, jegyzet; Elekes Szende: Személyiségfejlődési zavarok, jegyzet.
Ajánlott irodalom
Balázs Judit – Miklósi Mónika: A gyermek- és ifjúkor pszichés zavarainak tankönyve, Semmelweis Kiadó, Budapest, 2015; Cole, Michael – Cole, Sheila R.: Fejlődéslélektan, Osiris, Budapest, 2006; Comer, Ronald J.: A lélek betegségei. Pszichopatológia, Osiris, Budapest, 2005; Ranschburg Jenő: Pszichológiai rendellenességek gyermekkorban, Saxum, Budapest, 2012.