Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
OESZMK1N |
Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) |
minősített aláírás
|
1 |
|
OESZMK2N |
minősített aláírás
|
1 |
A tanegység célja
A reflektív gondolkodással kapcsolatos elméleti ismeretek és a pedagógiai tevékenység megfigyelési és elemzési módszereinek elsajátításával és gyakorlatban való alkalmazásával képessé tenni a hallgatót a gyakorlótanítás során szerzett tapasztalatainak és saját teljesítményének szakszerű elemzésére és értékelésére, segíteni a kritikus és pozitív pontok meghatározásában, a fejlődés/fejlesztés irányainak kijelölésében.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismer néhány módszert a tanítási óra pedagógiai és pszichológiai elemzésére. Képes saját munkája szakszerű elemzésére, felismeri az etikaóra egyes jelenségei közti összefüggéseket, kölcsönhatásokat. Képes kollégái fejlődését észrevételeivel segíteni. Felismeri az egyéni tanítási gyakorlat és a reflektív elemzés jelentőségét szakmai fejlődésének folyamatában. Képes kollégái fejlődését észrevételeivel segíteni és elkötelezett az ilyen segítő együttműködés iránt.
Tematika
A gyakorlat során szerzett egyéni pedagógiai tapasztalatok elemzése. A tanításra vonatkozó tapasztalatok a tervezés, a megvalósítás és az utólagos elemzés-értékelés folyamatára egyaránt kiterjednek. A gyakorlat során a hallgató elemzi és értékeli, hogy a főiskolán elsajátított elméleti tudását hogyan tudta alkalmazni a gyakorlatban. Melyek azok a területek, ahol megerősítette előzetes tudását? Melyek azok, ahol hiányosságokat vagy ellentmondást tapasztalt az elméletben tanultak és a gyakorlatban tapasztaltak között? Milyen módot talált az ellentmondás feloldására?
Követelmény
Aktív részvétel a szemináriumi csoport munkájában, a hospitálási és óratervi dokumentumok heti rendszeres küldése reflexiókkal. Felvétel készítése egy saját etikaóráról elemzés céljából. A reflektív gondolkodás, tevékenységelemzés tapasztalatainak szakszerű felhasználása az önálló szakmai fejlődésről készített portfólióban. Heti tanítási tapasztalatukból hozzanak írásban egy olyan kérdést, amit nehéz volt a diákok számára megnyugtató módon elmagyarázni, megválaszolni, vagy egy olyan témát a félév anyagából, amely vélhetően segítséget igényelne. A félév végén minősített aláírás.
Kötelező irodalom
Szivák Judit: A reflektív gondolkodás fejlesztése, Gondolat Kiadói Kör, Budapest, 2003; Falus Iván – Kimmel Magdolna: A portfólió, Gondolat Kiadói Kör – ELTE BTK Neveléstudományi Intézet, Budapest, 2009.
Ajánlott irodalom
Falus Iván: Gondolkodás és cselekvés a pedagógus tevékenységében, in Falus Iván – Báthory Zoltán (szerk.): Tanulmányok a neveléstudomány köréből, Osiris, Budapest, 2001, 213–134; Szivák Judit: A pedagógusok gondolkodásának kutatási módszerei, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2002.