Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
OETSZM/E |
Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) |
gyakorlati jegy
|
2-4 |
|
MAETSZM/E |
Hittanár-nevelőtanár |
gyakorlati jegy
|
2-4 |
A tanegység célja
Az erkölcstantanítás tantárgyspecifikus neveléselméleti és didaktikai ismereteinek elsajátíttatása, gyakorlati alkalmazásuk lehetőségeinek elemzése, értékelése a különböző életkorú tanulók esetében.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri a modern nevelési és oktatási koncepciókat, tájékozott a korszerű didaktikai eljárások területén, különös tekintettel a kooperatív és az interaktív módszerekre. Képes az erkölcsi ismeretek korszerű és hatékony közvetítésére, valamint korunk kiemelten fontos erkölcsi problémáinak életkor-specifikus megvilágítására. Elkötelezett az iránt, hogy minden nevelési helyzetben problémamegoldó módszerek alkalmazásával és személyes életvezetési minták által segítse a tanulók szilárd értékrendjének kialakulását.
Tematika
- Az erkölcsi nevelés és oktatás társadalmi vetületei, modelljei, célrendszerei, tartalmi és folyamat-elképzelései
- Módszertani és tanulásszervezési lehetőségek
- Szabad beszélgetés mint elsődleges módszer
- Szituációs játék, dramatizálás
- A ráhangolás
- Játékok, játékos módszerek
- Asszociációk, irányítás
- Képek használata és kapcsolódó feladatok
- Történetek szerepe, narrációs technikák
- Gyakorlati tapasztalatok értékelése
Követelmény
Egy választott tematikájú etika óra részletes óratervének és óravázlatának elkészítése az ahhoz szükséges segédanyagokkal, szemléltetéssel, feladatlappal, játék tervezésével együtt. A terv egy tetszőleges részletének kivitelezése 5-10 perces mikrotanítás keretében.
Kötelező irodalom
Pálvölgyi Ferenc: Az erkölcsi nevelés új perspektívái, Az értékközpontú pedagógia szerepe és feladatai korunk plurális társadalmában, L'Harmattan – Sapientia, 2014.
Robert Fisher: Tanítsuk gyermekeinket gondolkodni erkölcsről és erényekről, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2008.
Ajánlott irodalom
Falus Iván (szerk.): Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2010
Bábosik István: Neveléselmélet. Nevelés az Európai Unióban, Osiris, Budapest, 2004. Bábosik István (szerk.): A modern nevelés elmélete, Telosz, Budapest, 1997.
Hegedűs Gábor et al.: Projektpedagógia, Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar, Kecskemét, 2002.
http://hirmagazin.sulinet.hu/hu/pedagogia
Spencer Kagan: A kooperatív tanulás, Önkonet Kft, Budapest, 2010.