Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
OÉPE/E |
Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) |
gyakorlati jegy
|
3-5 |
|
MAÉPE/E |
Hittanár-nevelőtanár |
3-5 |
A tanegység célja
A résztvevők tegyenek szert gyakorlatra élményszerű hit- és erkölcstan órák tervezésében és megtartásában. A hallgatók kateketikai módszertani eszköztára bővüljön, új ötletekkel gazdagodjanak. A leendő hitoktatók, hit- és erkölcstan tanárok önreflektív képessége fejlődjön.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismer többféle interaktív, a tanulók együttműködésére épülő tanítási módszert és eszközt, valamint a tantárgy jellegzetességeit figyelembe vevő tanári módszertani ötleteket. Képes olyan hit- és erkölcstan órákat tervezni és tartani, amelyeken különböző életkorú tanítványai szívesebben, aktívabban, nagyobb együttműködéssel vesznek majd részt. Képes élménypedagógiai elemeket tartalmazó órarészletet tervezésére, megvalósítására, és önreflexióra. Elkötelezett a folyamatos mindennapi pedagógiai önreflexió iránt, felismerve saját pedagógiai identitásának erős és gyenge oldalait. Tanári hozzáállását igyekszik fejleszteni a diákok iránti tisztelet, a pedagógus-etika valamint a nyílt és előrevivő kommunikáció talaján állva.
Tematika
1. A tanuló-tanár együttműködés nélkülözhetetlen alapjai; 2. Hogyan válik a tanár által átadott információ a tanulókban tudássá, amely alkalmazható, belsővé vált, és értékeket hordoz?; 3. Módszertani eszköztár bővítés a biblikum, liturgika, dogmatika, fundamentális, szentségtan, egyháztörténelem és erkölcstani témakörökben; 4. Együttműködés és kapcsolatteremtés a Z generációval IKT eszközök alkalmazása a hittantanításban és az értékekre nevelésben; 5. A hittanári pedagógiai tevékenység tervezése, végrehajtása és reflexiója. Élménypedagógiai eszközöket tartalmazó órarészletek készítése, bemutatása a hallgatótársaknak; 6. Reflektív elemzés: saját órarészletek szóbeli elemzése, a hallgatótársak órarészleteihez való pedagógiai tárgyú hozzászólás, kérdés.
Követelmény
A szemináriumokon való aktív részvétel, az elhangzott témákhoz, valamint a hallgatótársak által bemutatott órarészletekhez való rendszeres, szakmai jellegű reflektív hozzászólás. Saját órarészletek reflektív elemzése szóban. Saját tervezésű feladatok, pl. TOTO, kahoot kérdések, igaz/hamis állítások, szókeresők, keresztrejtvények, párosítós feladatok, piktogramok, fogalom-dominók megalkotása, morális dilemmahelyzetek, interaktív páros- és csoportfeladatok kidolgozása. Mindezeket a biblikum, liturgika, dogmatika, fundamentális, szentségtan, egyháztörténelem és erkölcstani témakörökben, 1.-12. évfolyamú tanulók számára. Élménypedagógiai eszközöket tartalmazó saját tervezésű órarészletek elkészítése és leadása határidőre írásban.
A félév végi gyakorlati jegy megszerzése: az értékelés három részből adódik össze: 1. harmadrészben a szemináriumi órákon való pedagógiai tárgyú szóbeli megnyilvánulások értékeléséből, 2. harmadrészben a szemináriumi órákon való egyéni tervezőmunka értékeléséből, és 3. harmadrészben a határidőre leadott írásos beadandó értékeléséből.
Kötelező irodalom
Nicholson-Nelson, Kristen: Többszörös intelligencia, Szabad Iskolákért Alapítvány, Budapest, 2007; Fisher, Robert: Tanítsuk gyermekeinket gondolkodni történetekkel, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2008; Fisher, Robert: Tanítsuk gyermekeinket gondolkodni erkölcsről, erényről, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2008; Fisher, Robert: Tanítsuk gyermekeinket gondolkodni játékokkal, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2008.
Ajánlott irodalom
Fisher, Robert: Hogyan tanítsuk gyermekeinket gondolkodni, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2008; Fisher, Robert: Hogyan tanítsuk gyermekeinket tanulni, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2008; Fiore, Carlo: A fiatalok etikája, 1–2. kötet, Don Bosco, Budapest, 2004; Fiore, Carlo: Etika 2000, Don Bosco, Budapest, 2004; Ezen kívül saját pedagógusegyéniségünk és szemléletünk formálására Pino Pellegrino és Ross Campbell nevelési témájú könyvei.