Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
BAET3–4N |
Katekéta-lelkipásztori munkatárs |
kollokvium
|
3 |
|
BAET3–4/E |
Katekéta-lelkipásztori munkatárs |
kollokvium
|
3 |
|
HET3–4/E |
Hittanár-nevelőtanár Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) Hittanár-nevelőtanár |
kollokvium
|
3 |
|
RIET3–4/E |
Teológiai felkészítő modul (részismereti képzés) |
kollokvium
|
3 |
|
KGET2 |
kollokvium
|
3 |
Tanegységi előfeltétel
Egyháztörténelem I–II. (BAET1–2N)
A tanegység célja
A hallgatókkal megismertetni korunk társadalmi és szellemi arculatát az egyház tanítása szerint. Mennyire tud elmélyülni korunk szellemi diktatúrái között. Az állam és az egyház kapcsolata hogyan befolyásolja az egyház életét.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri a katolikus egyház helyzetét a különböző szellemi és fizikai diktatúrák megerősödésében. Képes felkészülten megfelelni az egyházat ért támadásokra. Elkötelezett a katolikus egyház és a keresztény értékek mellett az őt körülvevő világ szellemi, ideológiai irányzatai közepette is.
Tematika
1. A felekezetté válás folyamata: evangélikus, kálvini, anglikán és római katolikus felekezetek. 2. A világegyház kialakulása (univerzalizálódás) a rítusviták tükrében. 3. A katolikus megújulás: a papi ideál megteremtése. 4. A felvilágosodás és az egyház kapcsolata a francia forradalom tükrében. 5. A liberalizmus szellemisége: az egyház és állam szétválasztása. 6. A szociális feszültségek feloldása: a keresztényszocializmus. 7. A modern tudományágak és az egyház elkülönülése: modernizmus. 8. Az egyház megmaradási küzdelme a 20. századi diktatúrák idején. 9. Az „aggiornamento” igénye a II. Vatikáni Zsinat dokumentumaiban. 10. A vértanúk százada: a 20. század egyházüldözései. 11. A magyar egyház a reformáció és a katolikus megújulás időszakában.
A további témakörök (nappali tagozat): 12. A magyarországi keresztényszocializmus. 13. A 20. századi magyar egyháztörténelem.
A további témakör (esti tagozat): 12. A keresztényszocializmus és a 20. századi magyar politikai irányok.
Követelmény
A félév végén szóbeli vizsga (nappali tagozaton a tizenhárom, esti tagozaton a tizenkettő témakör a tételsor). A szóbeli vizsgát csak az a hallgató kezdheti meg, aki a kiadott évszámokat és fogalmakat ismeri.
Kötelező irodalom
Pierrard, Pierre: A Katolikus egyház története, Agapé, Szeged, 1994; Mészáros István: …Kimaradt tananyag..., 1–2. kötet, Márton Áron, Budapest, 1993–1995; Balogh Margit – Gergely Jenő: Egyházak az újkori Magyarországon. 1790–1992: adattár, História – MTA Történettudományi Intézete, Budapest, 1996; Szántó Konrád: Egyháztörténelem, Jel, Budapest, 2014; Gárdonyi Máté: Bevezetés a Katolikus Egyház történetébe, Jel, Budapest, 2016; Martina, Giacoma: La Chiesa nell’età dell’assolutismo, del liberalismo, del totalitarismo da Lutero ai nostri giorni, Morcelliana, Brescia, 1983 (fordítás kéziratban).
Ajánlott irodalom
Török József: Egyetemes egyháztörténelem, 1–2. kötet, Szent István Társulat, Budapest, 1999; Szántó Konrád: A katolikus egyház története, 2. kötet, A katolikus egyház története a reformációtól napjainkig, Ecclesia, Budapest, 1985; Beinert, Wolfgang: A kereszténység. A szabadság lélegzete, Vigilia, Budapest, 2005; Casaroli, Agostino: A türelem vértanúsága, Szent István Társulat, Budapest, 2001; Riccardi, Andrea: Keresztények a vértanúság századában, Új Ember, Budapest, 2002; Heussi, Karl: Az Egyháztörténet kézikönyve, Osiris, Budapest, 2000; Szilas László: Kis magyar egyháztörténet, k. n., Róma, 1982.