Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
MTET3N |
Teológia |
kollokvium
|
2 |
3 |
HET3.1N |
Hittanár-nevelőtanár Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) Hittanár-nevelőtanár |
kollokvium
|
2 |
2 |
A tanegység célja
Didaktikai cél: A hallgatók bevezetése a katolikus egyház XV–XVII. századi történetébe. Tartalmi cél: A korszak jelentős eseményeinek (zsinatok, földrajzi felfedezések, politikai-vallási konfliktusok) és szellemi áramlatainak (konciliarizmus, huszitizmus, humanizmus, devotio moderna, protestáns irányzatok), az egyház válságainak és reformkísérleteinek, a konfesszionalizációnak és a katolikus egyház megújulásának bemutatása.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri a korszak meghatározó zsinatainak központi kérdéseit és döntéseit. Eligazodik a meghatározó szellemi irányzatok között. Objektívan, történeti és társadalmi kontextusában ítéli meg a reformáció jelenségét. Átlátja a különböző protestáns felekezetek kialakulását és korai történetét, magyarországi meghonosodását. A Trienti Zsinat jelentőségét előzményei és hatásai fényében értékeli. Tisztában van a katolikus reform részleteivel, ismeri központi alakjait és az újonnan létrejött szerzetesrendeket. Kritikusan közelít az ellenreformáció és a vallásháborúk kérdéséhez. Átfogó képe van a világegyház missziós tevékenységéről.
Tematika
1. A Konstanzi Zsinat és a Bázel–Ferrara–Firenzei Zsinat, konciliarizmus 2. Reneszánsz és humanizmus, a reneszánsz pápák 3. Devotio moderna és keresztény humanizmus 4. A Luther-féle reformáció 5. Svájci és anglikán reformáció 6. A reformáció a három részre szakadt Magyarországon 7. A Trienti Zsinat 8. A trienti papi reform és az új szerzetesrendek 9. Ellenreformáció, vallásháborúk, inkvizíció 10. Katolikus megújulás Magyarországon, görögkatolikus uniók 11. A világmisszió az Újvilágban és a Távol-Keleten, rítusviták 12. A francia abszolutizmus és a gallikanizmus
Követelmény
A félév végén szóbeli vizsga. A vizsga két részből áll: 1) Rövid beszámoló a kiadott listán szereplő fogalmak és évszámok ismeretéből. 2) A kiadott listán szereplő tételek közül egy tétel részletes ismertetése.
Kötelező irodalom
Franzen, August: Kis egyháztörténet, Agapé, Szeged, 20162, 236–346. (ford. Fejérvári Boldizsár)
Gárdonyi Máté: Bevezetés a Katolikus Egyház történetébe, Jel, Budapest, 20123, 173–265.
Szántó Konrád: Egyháztörténelem, Jel, Budapest, 2014, 145–199.
Jedin, Hubert: A zsinatok története, Ecclesia, Budapest, 2009, 69–118. (ford. Viz László)
Török László: A magyar egyház évezrede, Ecclesia, Budapest, 2019.
Ajánlott irodalom
Adriányi Gábor: Az egyháztörténet kézikönyve, Szent István Társulat, Budapest, 2001, 252–334.
Heussi, Karl: Az egyháztörténet kézikönyve, Osiris, Budapest, 2000, 243–390. (ford. Magyar István)
Pierrard, Pierre: A Katolikus Egyház története, Agapé, Szeged, 1994, 137–192. (ford. Hámori Győző)
Chadwick, Owen: A reformáció, Osiris, Budapest, 20032. (ford. Szabó István)
Gárdonyi Máté: A papi élet reformja a Trienti Zsinat korában, Márton Áron, Budapest, 2001.
O’Malley, John W.: Az első jezsuiták, Szent István Társulat, Budapest, 2006. (ford. Török Péter)
Spinelli, Mario: Kalazanci Szent József. Az ingyenes közoktatás elindítója, Szent István Társulat, Budapest, 2007. (ford. Szántó Judit)
Mondin, Battista: Pápák enciklopédiája, Szent István Társulat, Budapest, 2001, 349–531.
Tusor Péter: A barokk pápaság, Gondolat, Budapest, 2004.
Molnár Antal: Elfelejtett végvidék. Tanulmányok a hódoltsági katolikus művelődés történetéből, Balassi, Budapest, 2008.
Forgó András – Guitman Barnabás – Tusor Péter: Katolikus konfesszionalizáció a kora újkori Magyarországon, Pilisart, Piliscsaba, 2014. http://tk.pilisart.hu/