Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
MTET2N |
Teológia |
kollokvium
|
2 |
3 |
HET2.1N |
Hittanár-nevelőtanár Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) Hittanár-nevelőtanár |
kollokvium
|
2 |
2 |
A tanegység célja
Didaktikai cél: A hallgatók bevezetése a katolikus egyház VI–XIV. századi történetébe. Tartalmi cél: A korszak jelentős eseményeinek és folyamatainak (zsinatok, népvándorlás, államszervezés, iszlám megjelenése), szellemi áramlatainak (monaszticizmus, lovageszmény és keresztes mozgalom, mendikáns rendek, skolasztika), az egyház válságainak (egyházszakadás, invesztitúraharc, eretnekmozgalmak, „avignoni fogság”) és reformkísérleteinek bemutatása.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri a korszak változó társadalmi és politikai kereteit. Eligazodik a meghatározó szellemi irányzatok között. Objektívan, történeti és társadalmi kontextusában ítéli meg a középkori keresztény államszervezést és annak egyházi vonatkozásait. Átlátja a nyugati és keleti kereszténység eltávolodásának folyamatát, a nagy egyházszakadás előzményeit és következményeit. Tisztában van a nyugati monasztikus szerzetesség kialakulásával, formálódásával, ismeri központi alakjait és a monasztikus rendeket. Átfogó képe van a pápaság pozíciójának alakulásáról, a pápai és a császári hatalom vetélkedéséről. Ismeri a kanonok-, ill. a koldulórendek létrejöttét, korai történetét, átlátja vallási és művelődéstörténeti jelentőségüket.
Tematika
1. A népvándorlás és a nyugati kereszténység 2. A nyugati szerzetesség kezdetei 3. A Karoling-reneszánsz és -egyházreform 4. A saeculum obscurum és a Német-római Császárság kialakulása 5. Keresztény térítés és államszervezés Észak- és Közép-Európában 6. A nagy szkizma 7. Reformpápaság és invesztitúraharc – megújuló szerzetesség 8. A keresztes háborúk 9. A szentek középkori kultusza – a magyar dinasztikus szentek 10. A pápaság fénykora – eretnekmozgalmak és inkvizíció 11. Koldulórendek, egyetemek, skolasztika 12. A pápaság válsága és az „avignoni fogság”
Követelmény
A félév végén szóbeli vizsga. A vizsga két részből áll: 1) Rövid beszámoló a kiadott listán szereplő fogalmak és évszámok ismeretéből. 2) A kiadott listán szereplő tételek közül egy tétel részletes ismertetése.
Kötelező irodalom
FRANZEN, AUGUST: Kis egyháztörténet, Agapé, Szeged, 20162 , 119–233. (ford. Fejérvári Boldizsár) GÁRDONYI MÁTÉ: Bevezetés a Katolikus Egyház történetébe I. Ókor – Korai középkor – Érett középkor, Jel, Bp., 20225 , 119–377. ANGENENDT, ARNOLD: A kora középkor. A nyugati kereszténység 400-tól 900-ig, Szent István Társulat, Bp., 2008. (ford. Váróczi Zsuzsanna) SZÁNTÓ KONRÁD: Egyháztörténelem, Jel, Bp., 2014, 73–140. JEDIN, HUBERT: A zsinatok története, Ecclesia, Bp., 2009, 32–68. (ford. Viz László) TÖRÖK LÁSZLÓ: A magyar egyház évezrede, Ecclesia, Bp., 2019 , 11–151.
Ajánlott irodalom
ADRIÁNYI GÁBOR: Az egyháztörténet kézikönyve, Szent István Társulat, Bp., 2001, 123–130, 151–251. HEUSSI, KARL: Az egyháztörténet kézikönyve, Osiris, Bp., 2000, 141–275. (ford. Magyar István) SOUTHERN, RICHARD WILLIAM: A nyugati társadalom és az egyház a középkorban, Gondolat, Bp., 1987. (ford. Jászay Gabriella) PIERRARD, PIERRE: A Katolikus Egyház története, Agapé, Szeged, 1994, 45–137. (ford. Hámori Győző) MONDIN, BATTISTA: Pápák enciklopédiája, Szent István Társulat, Bp., 2001, 71–341. (ford. Vida Ilona)