Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
OPDDID/E |
Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) |
kollokvium
|
3 |
|
MAPDDID/E |
Hittanár-nevelőtanár |
kollokvium
|
3 |
A tanegység célja
Elméleti tudást biztosítani a tanítás tervezési, szervezési, irányítási és értékelési kompetenciáinak fejlődéséhez.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri az oktatás célrendszerét, a céltételezés folyamatát, megfelelő tanulási környezet kialakításának lehetőségeit, a fejlődést biztosító didaktikai módszereket, különböző tanítási stratégiákat, az értékelés módjait, az esélyegyenlőség biztosításának és a differenciálásnak a lehetőségeit. Képes az egyéni különbségek figyelembevételével differenciáltan megtervezni a teljes tanítási folyamatot. Képes az értékelés különböző módjait, valamint a didaktika általános elméleti tételeit a katekézis feladataira alkalmazni. Elkötelezett abban, hogy segítsen a reábízottak képességeinek maximális kibontakoztatásában.
Tematika
Az oktatás tervezése. Az oktatás célrendszere: az oktatás tartalma, fejlesztendő készségek és képességek, attitűd formálása. Kompetenciák. A differenciálás szükségessége és lehetőségei. Az oktatás stratégiái (szervezési módjai, módszerei, eszközei). A pedagógiai értékelés. Különleges bánásmódot igénylő gyermekek és gyermekcsoportok. Az alulteljesítő tehetségek és segítésük. A többszörös intelligencia figyelembevétele, a bennük rejlő lehetőségek kiaknázása.
Követelmény
A félév során egy tematikus terv elkészítése. A félév végén kollokvium.
Kötelező irodalom
Falus Iván: Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2010; Roeders, Paul – Gefferth Éva: A hatékony tanulás titka, Trefort, Budapest, 2007; Nahalka István: Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben?, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2002.
Ajánlott irodalom
Nicholson-Nelson, Kristen: A többszörös intelligencia, Szabad Iskoláért Alapítvány, Budapest, 2007; Fisher, Robert: Tanítsuk gyermekeinket gondolkodni játékokkal, Műszaki, Budapest, 2010; Ollé János – Szivák Judit: Mód – Szer – Tár, Okker, Budapest, 2006.