Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
OPDDIDN |
Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) |
kollokvium
|
3 |
A tanegység célja
Elméleti tudást biztosítani a tanítás tervezési, szervezési, irányítási és értékelési kompetenciáinak fejlődéséhez.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri az oktatás célrendszerét, a céltételezés folyamatát, megfelelő tanulási környezet kialakításának lehetőségeit, a fejlődést biztosító didaktikai módszereket, különböző tanítási stratégiákat, az értékelés módjait, az esélyegyenlőség biztosításának és a differenciálásnak a lehetőségeit. Képes az egyéni különbségek figyelembevételével differenciáltan megtervezni a teljes tanítási folyamatot. Képes az értékelés különböző módjait, valamint a didaktika általános elméleti tételeit a katekézis feladataira alkalmazni. Elkötelezett abban, hogy segítsen a reábízottak képességeinek maximális kibontakoztatásában.
Tematika
A didaktika fogalma, tárgya, kapcsolata más tudományterületekkel. Didaktikai alapfogalmak: tanítás, tanulás, ismeret, jártasság, készség, képesség, oktatás, képzés. A tananyag kiválasztása, a tanterv fogalma, értelmezései, tantervi műfajok. Központi és helyi tantervek, tantervfejlesztés. A tanítási, tanulási folyamat megszervezése, struktúrája. A tanulók motiválása, csoportalkotás, csoportmunka. Az oktatási módszer, csoportosításuk, kiválasztásuk szempontjai. Az új ismeretek közvetítésének, feldolgozásának, a gyakorlásnak, rögzítésnek módszerei. Ellenőrzés, értékelés, osztályozás. A taneszközök szerepe, csoportosítása, jellemzőik, alkalmazásuk szempontjai. Differenciálás. A digitális oktatás. A „rejtett tanterv”. Szerepek és szereplők az iskolában. Inkluzív nevelés, oktatás. Cigány/roma gyermekek az iskolában. Tehetséggondozás.
Követelmény
Aktív órai részvétel (megengedett hiányzás az SZMSZ szerint). Interjú készítése egy gyakorló pedagógussal (téma: tanítási tapasztalatok, módszertani kultúra, leadása a szorgalmi időszak végéig, terjedelem: 5000 leütés) A félév során egy tematikus terv elkészítése, leadása. A félév végén kollokvium.
Kötelező irodalom
Heacox, Diane: Differenciálás a tanításban, tanulásban, Szabad Iskolákért Alapítvány, Budapest, 2006; Falus Iván: Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2010; Gyarmathy Éva: Hátrányban az előny. A szociokulturálisan hátrányos tehetségek, Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége, Budapest, 2010; Szabó László Tamás (szerk.): Didaktika Szöveggyűjtemény, Pallas Debrecina, Kossuth, Debrecen, 2005; Szontágh Pál: Kompetenciaértelmezés a keresztyén pedagógiában, Új Pedagógiai Szemle 66 (2016/9–12) 88–98.
Ajánlott irodalom
Fehérvári Anikó – Tomasz Gábor (szerk.): Iskolai hátrányok, lemorzsolódás, problémakezelés, OFI, Budapest, 2015; Peszleg Brigitta: Hogyan hallgattatnak el minket, avagy a rejtett tanterv a kötelező oktatásban, Neveléstudomány – Oktatás – Kutatás – Innováció (online), ELTE, 2013; Szabó László Tamás (szerk.): Bevezetés a tanári mesterségbe, Debreceni Egyetem Kiadó, Debrecen, 2010; Szabóné Kármán Judit: A magyarországi roma/cigány népesség oktatásának historiográfiája, értelmiségének artikulálódása a 17. századtól a 21. századig, in: Szabóné Kármán Judit: A magyarországi roma/cigány értelmiség historiográfiája, helyzete, mentális állapota, Gondolat, Budapest, 2012, 105-148; Tomasz Gábor: A rejtett tanterv – fogalom és kutatások, 2006, https://docplayer.hu/19319813-A-rejtett-tanterv-fogalom-es-kutatasok.html; Digitális oktatást segítő gyűjtemény pedagógusoknak http://tmkk.tiszaujvaros.hu/index.php/hidden-kezdolap-vkonyvtar/1862-digitalis-oktatast-segito-gyujtemeny-pedagogusoknak