Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
BAPSCS/E |
Katekéta-lelkipásztori munkatárs |
kollokvium
|
8 |
2 |
MTPSCSN |
Teológia |
kollokvium
|
2 |
2 |
OPSCSN |
Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) |
kollokvium
|
2 |
2 |
BAPSCSN |
Katekéta-lelkipásztori munkatárs |
kollokvium
|
2 |
2 |
A tanegység célja
A személyiségfejlesztő (és segítő) tevékenység megalapozása a család műkdödésének és fejődésre gyakorolt hatásának megismerésével.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri a család működésének rendszerszemléletű megközelítését és a személyiség fejlődésének családi meghatározóit. Képes az ismert törvényszerűségek alapján reflektálni saját családi pszichológiai örökségére és a rábízottak életében felismert családi hatásokra. Elkötelezett abban, hogy minden segítséget megadjon a családok harmonikus működésének előmozdításához és az egyes nemzedékek egészséges személyiségfejlődéséhez.
Tematika
Nappali tagozat: 1. A család jelentősége az ember életében. 2. A család funkciói 3. A család működése Olson modellje alapján. 4. Családi alrendszerek 5. Családi szerepek és kapcsolati minták 6. Családi szkriptek és mítoszok. 7. A család életciklusa 8. Fejlődés az egyes életkorokban 9. A testvérek szerepe a szocializációban. 10. A mese és a játék fejlesztő hatása 11. Szülői nevelési stílusok 12. A fejlődést negatívan befolyásoló családi rizikótényezők 13. A házasság pszichológiai jelentősége és működésének alapjellemzői 14. Erkölcsi és vallási szocializáció a családban
Esti tagozat: A család, mint a legfontosabb személyiségalakító tényező fogalma, funkciói, jelentősége. A család és a házasság működésének rendszerszemléletű megközelítése. A család életciklusa. Fejlődés az egyes életkorokban. A fejlődést veszélyeztető családi rizikótényezők. Erkölcsi és vallási szocializáció a családban.
Követelmény
A félév végén kollokvium.
Kötelező irodalom
SOMOGYINÉ PETIK KRISZTINA: Család és fejlődés, Jegyzet, 2021.