Kód | Képzés | Követelmény | Heti óraszám | Kredit |
---|---|---|---|---|
OPDBPN |
Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) |
kollokvium
|
3 |
3 |
BAPDBPN |
Katekéta-lelkipásztori munkatárs |
kollokvium
|
3 |
3 |
OPDBP/E |
Hittanár-nevelőtanár – Közismereti tanárszak (ELTE) |
kollokvium
|
12/félév |
3 |
BAPDBP/E |
Katekéta-lelkipásztori munkatárs |
kollokvium
|
12/félév |
3 |
MAPDBP/E |
Hittanár-nevelőtanár |
kollokvium
|
12/félév |
3 |
A tanegység célja
A tantárgy oktatásának célja a hallgatók bevezetése a pedagógiai ismeretekbe, a nevelés tudományába. A képzés során a diákok megismerik a pedagógia, a nevelés, a tudás átadásának alapvető kérdéseit, tételeit és dilemmáit, összefüggéseit, az intézményes nevelés szabályozásait, a keresztény pedagógia alapelveit, módszertanát.
A hallgató fejlesztendő kompetenciái
Ismeri a neveléstudomány főbb területeit, tisztában van a pedagógiai alapfogalmakkal és a tanári tevékenység legfontosabb elemeivel, sajátosságaival. Képes megérteni az oktatás és a nevelés komplex rendszerének összefüggéseit és a tanári hivatás erkölcsi és szakmai követelményeit. Elkötelezett a keresztény nevelés és a felelősségteljes pedagógiai munka iránt.
Tematika
A pedagógia, mint tudomány, a pedagógusképzés. A neveléstudomány résztudományai, társtudományai. A nevelés, fejlesztés, szocializáció. A nevelhetőség. A személyiség fejlődését meghatározó tényezők rendszere; az öröklés és a környezet szerepe. A tanítás és tanulás viszonya, összefüggése. Pedagógia a családban, az intézményes oktatás, nevelés. A nevelés célirányossága; a nevelési cél fogalma, a nevelési célok funkciói és típusai, nevelési módszerek. A formális és az informális nevelés, színtereik. Az iskola társadalmi funkciói. A pedagógus. Pedagógia a 21. században. Oktatási reformok, alternatív pedagógia. A mai kor pedagógiai kihívásai. Az X, Y, Z és alfa generációk nevelési, oktatási sajátosságai. A keresztény pedagógia.
Követelmény
Aktív órai részvétel (megengedett hiányzás az SZMSZ szerint). A félév során egy, pedagógiai szakmai folyóiratban megjelent tanulmány feldolgozása, leadása. 20 elemből álló fogalomlista összeállítása, leadása. 10 pedagógiai témájú filmből filmográfia összeállítása. Félév végi kollokvium.
Kötelező irodalom
Czike Bernadett (szerk.): Bevezetés a pedagógiába Szöveggyűjtemény, Eötvös József, Budapest, 1996; Gravissimum Educationis nyilatkozat a keresztény nevelésről, in A II. Vatikáni Zsinat dokumentumai, Szent István Társulat, Budapest, 2007, 367–389; Csanád Béla: A keresztény nevelés általános alapjai, Jel, Budapest, 2004; Gloviczky Zoltán: Bevezetés a pedagógiába, PPKE, Budapest–Piliscsaba, 2015; Kereszty Orsolya (szerk.): Új utak, szemléletmódok, módszerek a pedagógiában, Kaposvári Egyetem, PFK, Kaposvár, 2008; Pálhegyi Ferenc: Van-e keresztyén pedagógia?, Bibliaiskolák Közössége, Budapest, 2000.
Ajánlott irodalom
Bábosik István – Torgyik Judit: Az iskola szocializációs funkciói, Eötvös József Könyvkiadó, Budapest, 2009; Bognár Amália – Havassy András – Nemes-Nagy Katalin Erika – Váczi Dorottya: A modern pedagógus nagykönyve. A szemlélettől a megvalósításig, Neteducatio Kft, Budapest, 2018; Falus Iván (szerk.): Miért jó egy alternatív iskola? Gondolat – Infonia Kiadó, Budapest, 2006; Nelsen, Jane – Lott, Lynn –Glenn, H. Stephen: Pozitív fegyelmezés az iskolában – A kölcsönös tisztelet, az együttműködés és a felelősségteljes gondolkodás kialakítása a tanítás során, Reneszánsz Könyvkiadó, Budapest, 2016; Twenge, Jean M.: iGeneráció – Akik közösségi médián és okostelefonon nevelkedtek, Édesvíz, Budapest, 2018; Mészáros Katalin – Major Zsolt Balázs: Farkas vagy áldozat – Gyakorlatközpontú kézikönyv pedagógusoknak magatartási problémák kezeléséhez és megelőzéséhez, Edge 2000 Kft, Budapest, 2017; N. Kollár Katalin – Szabó Éva (szerk.): Pedagógusok pszichológiai kézikönyve, Osiris, Budapest, 2017; Révész Judit: A tanítás mint értelmiségi hivatás, KKETTK Közalapítvány, Budapest, 2018; Tari Annamária: Z generáció, Tericum, Budapest, 2011; Tari Annamária: Online illúziók – offline valóság, Tericum Kiadó, Budapest, 2019; Varga Zoltán: Iskolai ártalmak, Saxum, Budapest, 2011; Zsolnai Anikó: Kötődés és pedagógia, Eötvös József, Budapest, 2018.