Három alkalom: november 15., november 16., november 17. 11-től 17 óráig
28. 000 Ft
A továbbképzés célja, hogy
- a hitoktatók gyakorlatra tegyenek szert élményszerű órák tervezésében és megtartásában,
- eddig meglévő kateketikai módszertani eszköztáruk bővüljön, új ötletekkel gazdagodva olyan hit- és erkölcstan órákat tervezzenek és tartsanak majd, amelyeken a tanítványaik szívesebben, aktívabban, nagyobb együttműködéssel vesznek részt.
- A továbbképzésen foglalkozunk majd interaktív, a tanulók együttműködésére épülő módszerek, valamint a tantárgy jellegzetességeit figyelembe vevő tanári módszertani ötletek kidolgozásával is.
- A továbbképzésen mikrotanításra és reflektív elemzésre is nyílik lehetőség.
- A továbbképzés célja az is, hogy a pedagógusok önreflektív képessége tovább fejlődjön, elősegítve ezzel is a pedagógus életpályamodell portfólió elkészítését.
- A továbbképzésen résztvevő kollégáknak lehetősége lesz megismerni az információs-kommunikációs technológiai eszközök sokoldalú használati lehetőségeit a hit- és erkölcstan órákon.
A továbbképzés jellege:
Bár az órák egy része előadás jellegű lesz, amelyben az oktató a mindennapi tanítási tapasztalataiból merített tantárgypedagógiai gondolatait kivetített képekkel és szöveggel illusztrálja, saját egyéni fejlesztésű tanulást segítő eszközeit a gyakorlatban bemutatja, a résztvevőknek, a kiscsoportos szemináriumi jelleg miatt, lehetőségük lesz saját élmények szerzésére, a hitoktatás során alkalmazható változatos módszerek, munkaformák kipróbálására, a pedagógiai tervezésben való elmélyülésre, tanórák és pedagógiai szituációk szakértő segítségével való komplex elemzésére.
Képzési idő: Három alkalom: november 15., november 16., november 17.
pénteki napokon 11-től 17 óráig
Jelentkezési és befizetési határidő: 2023. november 5.
Önköltség: 28.000.- Ft
A befizetést átutalással a főiskola számlájára küldhetik, Módszertani továbbképzés névvel. Számlaszám:10201006-50062850-00000000
A továbbképzést tartja:
Dohány Edit a Főiskola óraadó oktatója, matematika-kémia, hit- és erkölcstan, etika szakos tanár, vezető- és mentortanár, mesterpedagógus.
A továbbképzés elvégzésének feltétele: az órákon való aktív részvétel.
A képzés végén a résztvevők számára tanúsítványt állítunk ki.
Résztvevők száma: minimum létszám: 10 fő, maximum létszám 20 fő.
A további jelentkezők várólistára kerülnek, és lemondás esetén értesítjük őket.
A továbbképzés helyszíne: Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola
Felhívjuk az érdeklődők szíves figyelmét, hogy mivel a képzés maximálisan gyakorlat orientált, amennyiben online oktatási forma válik aktuálissá, úgy nem indul a képzés. A megkezdett képzés még online befejezhető.
Részletes tematika:
I. A tanuló-tanár együttműködés nélkülözhetetlen alapjai
1. 1. A hittan óra légkörének megteremtése, ennek módszerei és eszközei és különböző tanulócsoportokra való adaptálása
A kialakult pozitív légkört romboló interakciók
A jó humor szerepe
A tanulók egyéni érzékenységének felismerése és figyelembe vétele
A tanár szerepe a légkör visszaállításában
Empátiás készség, érzelmi intelligencia, és ezek fejlesztésének módszerei
2. Az érdeklődés felkeltésének változatos módszerei és eszközei
Irodalom, képzőművészet, zene, álló-és mozgóképek, filmrészlet, videoklip, diasorozat, stb. A figyelemfelkeltés optimuma a már nem megszokott, kissé provokáló, de még nem megbotránkoztató határán.
3. Rossz kedv ellen játék a hittan órán nem csak kicsikkel (a játék pszichológiai, pedagógiai, szociológiai aspektusai) A játék értékekhez való kapcsolása. A játék illesztése a témához, a tanulók életkori sajátosságaihoz, a csoport, a közösség jelenlegi állapotához. A játék céljának meghatározása.
4. A hittan óra kommunikációs terei, előre néző padokban a tábla felé, illetve körben ülve. Mindkét kommunikációs térnek vannak előnyei, hátrányai. Hogyan vezessük be a körben ülős órákat, milyen szabályokat hozzunk? A tanár élettapasztalatainak megjelenése a bizalmi légkörben: mennyit, hogyan osszunk meg a tanítványainkkal? Közösségépítés tanórai keretekben és tanítási órán, iskolán kívüli foglalkozásokon. Az önazonosságra nevelés.
5. Értékek megjelenítése, attitűdformálás tanórai keretek között és tanórán kívül. A hiteles, autonóm személyiséghez vezető hosszú út. Kérdező közösség kialakítása. Az erkölcsi értékekről való gondolkodás, valamint annak fejlesztése, vita, érvelés, a vita moderálása. A szókratészi kérdések: a tények, elemző és fogalmi kérdések.
II. Hogyan válik a tanár által átadott információ a tanulókban tudássá, amely alkalmazható, belsővé vált, és értékeket hordoz?
6. A tanítási óra egy hosszú tanulási folyamat, az önálló tudáskonstruálás első állomása csak… (a tanulási folyamat buktatói, érdektelenség, lemaradások, a gyerekek reakciói, pedagógiai önreflexió) A hittanár kompetenciahatárai és együttműködés a nevelésben részt vevőkkel: osztályfőnök, felettes vezetők, igazgató, iskolapszichológus, védőnő, és a szülők. A felmerülő problémák kezelése.
7. Különböző egyéniségű gyerekek a hittanórán, többszörös intelligencia alapú tanulás. (Verbális, logikai, zenei, testi-kinesztéziás, vizuális, interperszonális és intraperszonális, praktikus intelligencia) Az értékátadás módszerei.
8. Objektív értékelés hittanórán, az értékelés tervezése, számon kérhető tudás és lelki igényességre nevelés. Mit osztályozhatunk és mi az, ami nem fejezhető ki érdemjeggyel? A tanulók egyéni sajátosságainak figyelembe vétele: igazságosság és irgalom, következetesség és korrektség. A minőségi és mennyiségi követelmények pontos és időben történő közlése. A fejlesztő „üzenetek” túlsúlya kívánatos.
III. Módszertani eszköztár bővítés
9. Módszertani ötletek a biblikum tanításához
10. Módszertani ötletek az egyháztörténelem tanításához
11. Módszertani ötletek az alapvető hittan tanításához
12. Módszertani ötletek a dogmatika tanításához
13. Módszertani ötletek a liturgika tanításához
14. Módszertani ötletek az erkölcstan tanításához
IV. Együttműködés és kapcsolatteremtés a Z generációval
15. IKT eszközök alkalmazása a hittantanításban
16. IKT eszközök alkalmazása az értékekre nevelésben
V. A hittanári pedagógiai tevékenység tervezése, végrehajtása és reflexiója
17. Tematikus terv készítése (a tématerv a helyi tanterv, a saját tanmenet ismeretében, az adott tanulócsoportra, a pedagógus által kijelölt aktuális hangsúlyok alapján készül)
18. Óraterv, órarészlet tervezése a továbbképzésen megismert újdonságok alkalmazásával, egyéni ötletek beépítésével, szabadon választott, de akár több korosztályra, és témára
19. Mikrotanítás és reflektív elemzés. Saját mikrotanítás szóbeli elemzése, a társak mikrotanításához való pedagógiai tárgyú hozzászólás, kérdés, ill. írásos elemzés elkészítése a továbbképzés végén.
20. Összegzés, tapasztalatok megosztása.
Ajánlott irodalom:
Robert Fisher: Hogyan tanítsuk gyermekeinket gondolkodni, Műszaki Könyvkiadó, Budapest
Kristen Nicolson-Nelson: Többszörös intelligencia, Szabad Iskolákért Alapítvány, 2007
Robert Fisher: Hogyan tanítsuk gyermekeinket tanulni, Műszaki Könyvkiadó, Budapest
Robert Fisher: Tanítsuk gyermekeinket gondolkodni történetekkel, Műszaki Könyvkiadó, Budapest
Robert Fisher: Tanítsuk gyermekeinket gondolkodni erkölcsről, erényről, Műszaki Könyvkiadó, Budapest
Robert Fisher: Tanítsuk gyermekeinket gondolkodni játékokkal, Műszaki Könyvkiadó, Budapest
Carlo Fiore: A fiatalok etikája 1., Don Bosco kiadó
Carlo Fiore: A fiatalok etikája 2., Don Bosco kiadó
Carlo Fiore: Etika 2000 Don Bosco kiadó
Visszajelzések a lezajlott 3 továbbképzés végén az eddigi 50 résztvevőtől