120 óra
150.000
- A résztvevőktől elvárjuk a témában való érintettséget: teológiai, pedagógiai, pszichológiai, segítő-szakmai, lelkigondozói, gyermekvédelmi, szociális, szerzetesi-lelkiségi képzettség vagy ilyen területen szerzett gyakorlat, megbízatás.
- A képzésre legalább BA szintű (bármilyen tárgyú) diplomával rendelkező személyek jelentkezhetnek.
- A felvételhez szükséges a jelentkező személyének és motivációjának ismerete. Ennek érdekében a jelentkezéshez motivációs levél beadása, majd személyes beszélgetés szükséges.
- A program írott és videóanyagainak egy része csupán angolul érhető el, de a szervező minden témakörhöz közread magyar nyelvű irodalmat (esetenként videóanyagot) is. A reflexiók és tesztek elkészítése magyar nyelven történik. A képzés elvégzésénél tehát előnyt jelent az angol nyelv legalább minimális szintű ismerete.
- A képzés dinamikája miatt a kurzusra maximum húsz főt tudunk fogadni.
A képzés kidolgozója a Pápai Gergely Egyetem (Gregoriana) Gyermekvédelmi Központja (Centre for Child Protection, CCP), amelynek jogutódja ma az intézmény Antropológiai Intézete, Interdisciplinary Studies on Human Dignity and Care (IADC) megnevezéssel. A program hazai befogadója és fejlesztője a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola. Képzés típusa Blended – kevert képzés, amelyben a hagyományos (offline) és a virtuális, távolléti (online) tanulási formák keverednek. A képzés során az informatív tartalmi elemek elsősorban online módon, a témára való reflexió, a témafeldolgozás pedig főként jelenléti formában jelenik meg. A program hangsúlyos és elengedhetetlen része a tapasztalatok és a hallottak személyes, valamint csoportos kísérésben történő feldolgozása. A képzés három dimenziója: tudásfejlesztés (információátadás – elsősorban a közreadott tananyagon keresztül), készségfejlesztés (az egyes témák feldolgozása során adott feladatokban gyakorolva), attitűd-alakítás (főként a reflexiók megírása és azok egyéni és vezetett csoportos feldolgozása, valamint a vezetett imádságok során). A képzés akkreditált pedagógus-továbbképzésnek minősül. Sikeres elvégzésével a résztvevők erről szóló tanúsítványt kapnak.
A képzés célja:
Az emberi méltóságot tiszteletben tartó vagy azt megsértő, (elsősorban) gyermekekkel szembeni bántalmazó, illetve őket védelmező viselkedésmódok és rendszerek széles látókörű bemutatása. A bántalmazás témakörének reflektív, személyesen feldolgozott megismerése. A preventív szemlélet és a kultúraváltás előmozdítása. A képzést ajánljuk a témában mozgó, ismeretekkel már rendelkező szakembereknek látókörük szélesítésére, integrált és interdiszciplináris szemléletformálására; a téma más szakemberekkel közös személyes feldolgozására. Emellett ajánljuk olyan jelentkezőknek, akik a területtel munkájuk, szolgálataik során találkoznak vagy találkozni fognak, és szükségük van egységes, többféle területet felölelő ismeretanyag és szemléletmód elsajátítására.
Képzési alkalmak:
2024. október 18–19.
2024. november 8–9.
2024. december 6–7.
2025. január 10–11.
2025. február 14–15.
2025. március 7–8.
A kontaktalkalmak pénteki napokon 16.00–20.30-ig, szombati napon 8.30–16.30-ig tartanak.
Képzés helyszíne:
Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola, 1052 Budapest, Piarista köz 1.
Emellett minden résztvevő számára ötalkalmas kísérői, mentori találkozást szervezünk, elsősorban személyes időpontegyeztetés alapján. A további képzési órák az e-learning tanulási forma számára vannak fenntartva, egyéni beosztás alapján.
Jelentkezési határidő: 2024. augusztus 31.
Az érdeklődőket a jelentkezés után személyes beszélgetésre hívjuk külön egyeztetett időpontban, lehetőleg személyes találkozás formájában. A beszélgetés és a jelentkezés elfogadását követően tájékoztatjuk a résztvevőket a további részletekről, valamint képzési díj befizetésének módjáról.
Információk a nemzetközi képzésről
A képzés során érintett témák:
- Integrált keresztény emberkép, alapfogalmak és alapértékek az emberi méltóság és a bántalmazások
témakörében (határok, hatalom, sebezhetőség...) - Normák, normakövetés, minták
- Szexualitásunk és vágyunk az intimitásra
- Egészséges emberi és hit-béli fejlődés
- Rizikó- és védőfaktorok
- Áldozattá válás: folyamat, jelek, indikátorok, „vörös zászlók”
- Elkövetők, elkövetővé válás, „vörös zászlók”
- Másodlagos, harmadlagos… szereplők
- Bántalmazó struktúrák és intézmények
- Jogi (polgárjogi, gyermekjogi és kánonjogi) ismeretek
- Áldozatok meghallgatása, dokumentáció
- Eljárásrendek, szabályzatalkotás, jelzéstétel
- Kommunikáció
- Jó és rossz válaszok az egyház múltjában
- Prevenció
- Túlélés, kísérés, gyógyulás
- Spirituális határátlépések, lelkipásztori megfontolások, gyóntatás és lelkivezetés, egyházi közösséget egészsége
- A kérdéskör visszahatása a teológiára, az egyház dogmatikai, pasztorális, morális és szociális tanítására,
szenvedés és remény - A szakemberek lelki egészség
Követelmények:
A képzés elvégzése segítségével a résztvevő ismerje és tudja a szükséges alapokat ahhoz, hogy az emberi méltóság védelme, a gyermekvédelem és a biztonságos intézményi működés területén felelősséget vállaló munkavállalóvá váljék. Képes legyen felismerni a bántalmazói és a bántalmazotti magatartást, ismerje annak jeleit, folyamatát és kockázati tényezőit, legyen képes rendszerszemléletre a prevenció területén, valamint legyen képes önreflektív magatartásra saját maga és intézménye működése tekintetében. Akut bántalmazási helyzet felismerése esetében legyen képessége az intervenciós lépések elindítására és kísérésére. Ismerje a vonatkozó szabályozást, a terápiás és prevenciós lehetőségeket, valamint a téma egyházi vonatkozásait. Mindezeket pedagógusi szakmai tudása és tapasztalata alapján képes legyen beilleszteni az intézményében folyó nevelő-oktatói munkába. Fontos, hogy a képzés résztvevője nyíljon meg az indokoltságban is megfogalmazott célok irányába. A képzési részegységekben kapott feladatokat teljesíti a résztvevő, és ezzel olyan ismereteket szerez, ami egyben előkészület a záró feladat teljesítésére is.
Bevezetés: A képzésen való részvételre vonatkozó személyes motiváció megfogalmazása. Értékelés: Elkészült: igen/nem.
Antropológiai és teológiai alapozás: A hallottak-tanultak, valamint a kiadott reflexiós sorvezetőben szereplő témakörök alapján egy fogalmazás elkészítése legalább egy oldal terjedelemben. Értékelés: Elkészült: igen/nem. Szerepelnek-e a témaegység végén kiadott reflexiós sorvezetőben szereplő témák – értékelés: igen/nem. Ha legalább három sorvezetőben szereplő témakört érintett, teljesítette a feladatot.
Az áldozatok: A hallottak-tanultak, valamint a kiadott reflexiós sorvezetőben szereplő témakörök alapján egy fogalmazás elkészítése legalább egy oldal terjedelemben. Értékelés: Elkészült: igen/nem. Szerepelnek-e a témaegység végén kiadott reflexiós sorvezetőben szereplő témák – értékelés: igen/nem. Ha legalább három sorvezetőben szereplő témakört érintett, teljesítette a feladatot.
Az elkövetők: A hallottak-tanultak, valamint a kiadott reflexiós sorvezetőben szereplő témakörök alapján egy fogalmazás elkészítése legalább egy oldal terjedelemben. Értékelés: Elkészült: igen/nem. Szerepelnek-e a témaegység végén kiadott reflexiós sorvezetőben szereplő témák – értékelés: igen/nem. Ha legalább három sorvezetőben szereplő témakört érintett, teljesítette a feladatot.
Eljárás és prevenció: A hallottak-tanultak, valamint a kiadott reflexiós sorvezetőben szereplő témakörök alapján egy fogalmazás elkészítése legalább egy oldal terjedelemben. Értékelés: Elkészült: igen/nem. Szerepelnek-e a témaegység végén kiadott reflexiós sorvezetőben szereplő témák – értékelés: igen/nem. Ha legalább három sorvezetőben szereplő témakört érintett, teljesítette a feladatot.
Bántalmazó és biztonságos egyház: A hallottak-tanultak, valamint a kiadott reflexiós sorvezetőben szereplő témakörök alapján egy fogalmazás elkészítése legalább egy oldal terjedelemben. Értékelés: Elkészült: igen/nem. Szerepelnek-e a témaegység végén kiadott reflexiós sorvezetőben szereplő témák – értékelés: igen/nem. Ha legalább három sorvezetőben szereplő témakört érintett, teljesítette a feladatot.
Lezárás: A képzés során tapasztalt szemléletmódbeli változások megfogalmazása.
Értékelés: Elkészült: igen/nem.
Záró ellenőrzés módja:
A vizsgateszt 60 perces (digitális vagy jelenléti) 20 kérdésből álló vizsgateszt megírásával zárul. A felkészülésre az utolsó alkalomhoz képest legalább egy hetet kell biztosítani. A teszt a képzés tartalmi területeinek kulcsfogalmaira kérdez rá. A kérdésre a válaszokat a megadott válaszlehetőségek közül kell kiválasztani. Minden kérdésre adott helyes választ 1 ponttal, a helytelen választ 0 ponttal kell értékelni. A sikeres teljesítéshez 75% feletti (minimum 15 pont) eredményt kell elérni.
Záró ellenőrzés értékelési szempontjainak meghatározása:
1. Az egyéni feladatok elkészültek-e? (igen/nem)
2. Részt vett-e az előírt mértékben a foglalkozásokon? (igen/nem)
3. Az órai gyakorlatokban tevékenyen részt vett-e? (igen/nem/kiemelkedően)
4. A reflektív sorvezetőkben megadott témaköröket érintette-e az egyéni feladatok elkészítése során? (igen/nem)
5. A lezáró reflexiós fogalmazásban a tanult szakmai anyag szempontjait használta-e? (igen/nem/kiemelkedően)
6. A lezáró reflexiós fogalmazásban megfogalmazott-e a saját munkájára vonatkozó, lehetséges további távlatokat? (igen/nem)
7. A záró vizsgatesztet sikeresen teljesítette-e? (igen/nem)
Ha mindezek megvannak, akkor jó a feladat értékelése és elfogadott a teljesítés. Ha bármelyik pontban, legalább egy helyen „nem” szerepel, a képzés teljesítése nem fogadható el. Ha legalább három értékelési szempontban „kiemelkedően” értékelést kapott, akkor az egész képzés értékelése „kiemelkedő”.
Tanúsítvány kiadásának feltételei: A képzési alkalmakon való - a megengedett maximális hiányzást nem meghaladó - részvétel, az elméleti ismeretek elsajátítása, a gyakorlati feladatok elvégzése, a mentori beszélgetéseken való részvétel, valamint az alkalmakat követő reflexiók elkészítése és leadása, majd ezeket követően a hallgatói vizsgateszt sikeres teljesítése.