60 óra
A képzés célja, hogy a hátrányos helyzetű és cigány/roma származású gyerekek között dolgozó pedagógusok szakmai, mentálhigiénés és módszertani segítséget kapjanak munkájukhoz. Ezáltal szakmai személyiségükben fejlődjenek és megerősödjenek, tudásukat bővítsék, szakmai együttműködéseket építsenek ki, és támogatást nyújtsanak egymásnak, hogy hosszú távon elkerüljék a kiégést, munkájukban ki tudjanak teljesedni. Cél továbbá, hogy a képzésen szerzett tudás segítségével a pedagógusok aktívan részt tudjanak venni a hátrányos helyzetű és cigány/roma származású gyermekekről szóló társadalmi párbeszéd előmozdításában.
Képzési alkalmak: szombatonként 9:00-17:00
- 2025.09.13.
- 2025.09.27.
- 2025.10.11.
- 2025.11.08.
- 2025.11.22.
- 2025.12.06.
Jelentkezés (pedagógus-továbbképzési kredit szerzése céljából): 2025. április 30. (köznevelési intézmény vezetője révén a Pedagógus-továbbképzést Támogató Rendszerben)
Jelentkezési határidő: 2025. augusztus 25.
A hátrányos helyzetű és cigány/roma gyermekek oktatása és nevelése kiemelkedően fontos társadalmi feladat. A hátrányokból kivezető út a színvonalas oktatáson, nevelésen keresztül vezet, amire megfelelően felkészült pedagógusok segítségével képes a gyermek. A nehéz sorsú, eltérően szocializálódott gyermekek közötti eredményes pedagógus munkához kíván továbbképzésünk segítséget adni, mivel a pedagógusképzések módszertani tárházában igen hiányos a hátrányos helyzetű gyermekek szociokulturális hátterére vonatkozó információ, amely támogatást adna a pedagógusoknak a javarészt leszakadó, gazdasági lehetőségek hiányában a családok számára kilátástalan jövőt jelentő területeken élő gyermekek iskolai közösségeiben végzett oktatói-nevelői munka során. Az eltérő szociokulturális körülmények okozta nehézségek, ok-okozati összefüggések feltárása – s így a pedagógusok érzékenyítése –, s az ezekre adott lehetséges válaszok bemutatása mellett módszertani ismereteket és gyakorlatot, mentálhigiénés támogatást nyújt a képzés. Támpontokat szeretnénk adni a kulturális ismeretek terén, amely bemutatja a roma származású közösségek sokszínűségét és erősségeit is, lehetőséget nyújt a nem roma származásúakkal a kölcsönösségen alapuló közösségek kialakítására. Ennek alapja a segítő, személyes figyelmen alapuló jelenlét megélése és a segítő kommunikáció gyakorlása. Kiemelt területként kezeljük a személyes változásmenedzsmentet is. A képzés során a személyes megosztás és a reflexiók fontos szerepet játszanak, az együttműködésen alapuló támogatások kialakítását és gyakorlását erősítjük.
Minimum részvétel a pedagógus-továbbképzésen: az (össz)óraszám 80%
Záró ellenőrzés módjának megnevezése: A tematikai egységeknél meghatározott feladatok teljesítése és személyes portfólióba rendezése. Reflexiós levél írása a képzésen szerzett tapasztalatokról.
Záró ellenőrzés módjának leírása: A résztvevő személyes portfólióba rendezi a tematikai egységeknél meghatározott feladatokat. Hiányzás esetén legalább egy betétlappal jelzi a hiányt. A képzés végén a résztvevő 2–4 oldalban, írásban elemzi a képzésen szerzett tapasztalatait. Ebben összeveti a szervező által előzetesen megfogalmazott célokat és a saját előzetes várakozásait a képzésen tapasztaltakkal és összefoglalja az ebből fakadó javaslatait, észrevételeit, megfogalmazza a tanultak gyakorlati hasznosítására vonatkozó terveit.
Az elkészített anyagokat és a portfólióba bekerült dokumentumokat szervező „klasszikus módon” nem értékeli, mert az a résztvevő további munkája számára fontos „belső iránytű” célját szolgálják. Ezért csak ezek megléte elegendő a teljesítés elfogadásához. A résztvevő kérésére a szervező és a képzést tartók egyéni reflexiókkal és értékeléssel segíthetik a szükséges dokumentumok véglegesítését. Értékelés: teljesített / nem teljesített.
A képzés szervezője a teljesítést jegyzőkönyvben rögzíti és hitelesíti. A portfólió a képzés végén a résztvevő személyes anyagát képezi, amelyet a képzés szervezője nem őriz meg.
Záró ellenőrzés értékelési szempontjainak meghatározása:
1. Minden egyéni feladat elkészült-e – különös tekintettel a tanultak gyakorlati hasznosítására vonatkozó tervek? (igen/nem)
2. A csoportos feladatok dokumentumai megvannak-e? (igen/nem)
3. A záróreflexió elkészült-e? (igen/nem)