2 félév
120.000 Ft/félév
Pedagógusképzési képzési területen legalább alapképzésben szerzett oklevél
A képzés célja olyan pedagógusok képzése, akik képesek az oktatási és nevelési intézményekben gyermekvédelmi feladatok ellátására, akik rendszerszemléletükből adódóan a gyermeket a családdal való egységben kezelik. A család-, gyermek- és ifjúságvédő szakpedagógus alkalmas a kompetenciakörébe tartozó intervenciókra és kész a család- és gyermekvédelmi munkát segítő szak- és szakmai szolgáltatást biztosító intézményekkel együttműködni, valamint működési területén a jogi és etikai normákat betartani és betartatni.
A képzés célja, hogy a pedagógusok alkalmassá váljanak az iskolai gyermek- és ifjúságvédelmi feladatok szakszerű ellátására.
Tájékoztatás a képzésről:
E-mail: tanulmanyi.osztaly [at] sapientia.hu
Tel.: +36 1 486 4484
Le ne maradj - ne halogasd az utolsó pillanatra:
A képzés során elsajátítandó kompetenciák:
A szakirányú továbbképzésben végzettek ismerik:
- a leszakadó és segítésre szoruló emberek és csoportok megsegítését szabályozó jogi kereteket
- az - életvezetés és fejlődés szempontjából - veszélyeztetett csoportokból, családokból származó gyerekek társadalmi hátterét
- a védelemre szoruló gyermekek sajátos problémáit, személyiségfejlődésük esetleges elakadásait
- a család egészséges és kóros működését és az azok hátterében lévő egyedi, kapcsolati és környezeti tényezők természetét
- a speciális problémákkal és nevelési helyzetekkel élő családok sajátos struktúráit
- a családi életre nevelés elméleti és gyakorlati kérdéseit
- a különböző élethelyzetekben megélt problémák pszichológiai megoldási folyamatát
- a hivatás gyakorlása közben megélt stressz természetét, formáit és a megelőzés lehetőségeit
- a segítő kapcsolat és tanácsadás elméletét és gyakorlatát
- az iskola működését, struktúráját, küldetését, a környezeti tényezők hatásait
- a drogfüggés kialakulására hajlamosító és ellene védő tényezőket
- az iskolai gyermekvédelem elméleti és szervezeti hátterét, hatékony módszereit, a megvalósítás lehetőségeit, feladatait és nehézségeit
- a szociális gondoskodás és ellátás rendszerét
- a sajátos nevelési szükségleteket és a gyermekvédelmi szakellátás különböző formáit
A szakirányú továbbképzésben végzettek szakmai kompetenciájuk alapján képesek:
- a krízisbe került, hátrányos helyzetű, védelemre szoruló gyermekek felismerésére, pszichés működésbeli zavaraik azonosítására, az oki tényezők feltárására
- a veszélyeztetettség vagy fejlődési elakadás észlelését követően a családi háttér sajátos¬ságainak feltárására és családerősítő beavatkozások kezdeményezésére
- segítséget nyújtani a család gyermeknevelési kompetenciáinak növelésében
- a tanulók individuális szempontjainak figyelembe vételével elősegíteni részvételüket saját fejlődésük tudatos alakításában
- a hátrányos helyzetű tanulók segítésére életvezetési tanácsadással, szükség esetén a gyermekvédelmi szakellátás igénybevételével, esetleg más intézkedések meghozatalával
- a családi életre nevelés iskolai és speciális foglalkozás keretében való megvalósítására
- a jogszabályok, jogi dokumentumok megértésére és használatára
- értelmezni a szakirodalomban megjelenő statisztikai és empirikus kutatási adatokat
- az adott iskola vagy szervezet működésében lévő erősségek és gyengeségek felismerésére
A szakirányú továbbképzésben végzettek személyes kompetenciájuk alapján képesek:
- a rábízott gyerekek helyzetét társadalmi összefüggésben szemlélni
- a család működésének és segítésének holisztikus szemléletére
- a problémaazonosítási és -megoldási folyamat irányítására
- szociálpolitikai ismereteik birtokában a védelemre szoruló családok számára megfelelő információt és szociális segítséget nyújtani
- a sokarcú problémák segítő-teamben történő megoldására
- a nevelési helyzetek megoldásában segítséget adni a szülőknek és gyerekeknek
- az iskolai gyermekvédelem (egyéni és csoportos) módszereinek alkalmazására
- segítséget nyújtani a gyermekek és fiatalok a sikeres családi életre felkészülésében
- a segítő pedagógiai módszerek megfelelő alkalmazására, a gyermekvédelmi intézményekkel való együttműködésre
- a segítés szakmai szempontokat figyelembe vevő alkalmazására
- az elfogadó, empatikus attitüd formálására
- az autentikus személyiség megőrzésére a segítő attitüd, segítő szerep személyiségbe integrálásával
- az élethossziglani tanulás és az egészséges életvezetés iránti tevékeny elköteleződés kialakítására
- a célok, tervek jelentőségének tudatosítására az egészséges életvezetésben
- a kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő kommunikáció és kapcsolatrendszer megteremtésére
- az egészséges életmódra nevelés kivitelezésére
- a prevenciós és rehabilitációs módszerek adekvát alkalmazására
A szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben:
Képzettsége alapján a család-, gyermek és ifjúságvédő szakpedagógus az alábbi intézményekben, ill. munkakörökben alkalmas nevelő és gyermekvédelmi feladatok ellátására:
– a közoktatás intézményeiben: általános és középiskolában gyermek- és ifjúságvédelmi feladatok ellátására és a családi életre nevelés órák tartására,
– nevelési tanácsadókban pedagógusi munkakör betöltésére,
– kollégiumokban nevelői, gyermekvédelmi feladatok ellátására
– gyermekotthonokban, lakásotthonokban nevelői munkakör betöltésére.
A záróvizsga három részből áll:
- zárószigorlat
- szakdolgozat megvédése;
- záróvizsga-felelet.
A zárószigorlat tételsora letölthető a honlapról (https://sapientia.hu/hallgatoknak/hataridok-informaciok /Tételsorok).
A sikeres zárószigorlat a további vizsgarészekre bocsátás feltétele.
kód | név |
---|