Kutatási program
A Főiskola Valláspedagógiai és Pasztorálszociológiai Intézetet alapított, amely 2025. szeptember 1-től kezdi működését, és elsődleges feladata az alább felsorolt kutatási munkák irányítása és koordinálása.
A program tervezett megvalósításának futamideje: 2025.09.01 – 2027.01.31.
A tervezett feladatot az alábbiak szerint kívánjuk megvalósítani:
Ezen felsőoktatási kutatási projekt egészének és egyes elemeinek közös célja, hogy hozzájáruljanak a szerzetesi fenntartású intézményekben folyó nevelési munka értékeinek feltárásához és fejlesztéséhez, ezzel is erősítve a keresztény értékrenden alapuló oktatást Magyarországon. Jelen kutatási projekt kapcsolódik a korábban végzett kutatás eredményeihez (vö. Összetartozás-tudat, tudás és emberség; “érték+rend” kutatás, 2023).
Jelen kutatási projekt keretében 4 fő lépésen keresztül szeretnénk előbbre lépni a fenti tudományos cél megvalósítása érdekében:
- KUTATÁS: Szerzetesi fenntartású iskolák nevelési értékteremtő tevékenységének vizsgálata
- TANTÁRGYFEJLESZTÉS: Főiskolai tanegységfejlesztés (Pasztorális tervezés szerzetesi fenntartású iskolákban)
- SEGÉDLETKÉSZÍTÉS: Nevelési programcsomag fejlesztése főiskolai hallgatók bevonásával
- KONFERENCIA: Intézményközi Neveléstudományi Konferencia a hivatásgondozás témájában: Hivatásra Hangolva – Hittanórai Hivatásgondozás Fejlesztése
Az alábbiakban bemutatjuk a kutatási elem vázlatos szakmai tartalmát. (A többi elem bemutatása külön dokumentumban.) A program kidolgozásában a katolikus iskolák kutatásában, illetve a pasztorálszociológiai kutatásokban leginkább élen járó professzorok, valamint a szerzetesrendek Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskolához kötődő illetékesei vettek részt.
A kutatás céljai:
- A kutatás célja annak feltárása, hogy milyen koncepcionális és procedurális háttere, eszköztára az egyházi oktatási intézményekben végzett, olyan típusú nevelőmunkának, melynek társadalmi és egyéni szinten értelmezhető hozzáadott értéke van.
- További cél megismerni, milyen elvárások mutatkoznak meg a szülők részéről és milyen a szülők együttműködése az iskolákkal és a nevelési folyamatokkal. Továbbá megismerni az iskolák tanárainak és további munkatársainak katolikus tanári és iskolai identitását, öntudatát, bizonytalanságait és támogatásra vonatkozó igényeit. Valamint feltárni a diákok igényeit, tapasztalatait az oktatással, neveléssel és az iskola kultúrájával kapcsolatosan.
- Kiemelt cél az iskolai hitoktatás és az iskola vallási életének feltárása.
- Továbbá cél olyan eredményesnek bizonyult nevelési koncepciók, programok és gyakorlatok azonosítása, melyeket átültethetők más iskolai szektorokba.
- Azokat a pedagógiai tevékenységeket keressük, melyek nevelési eredményességet eredményeznek. A nevelési eredményesség fogalomköre: a felnőttkori életvezetés stabilitása, a társadalmi beilleszkedés, a konstruktív normák és értékek képviselete, társadalmi szolidaritás, foglalkoztathatóság- foglalkoztatottság és anyagi függetlenség, önálló felnőtt életre való felkészültség, a következő generáció egészséges, támogató környezetben való felnevelésére való részvétel, társas és természeti környezetért vállalt felelősség.
Minta, módszer, folyamat:
A kutatás több módszert használ: kvalitatívakat és kvantitívat. Az előzetes ismeretek és szakpublikációk elemzése alapján az iskolákra vonatkozó tudásszint összegzése után az iskolák működésével és a velük szembeni elvárásokkal kapcsolatos tematikus dimenziók felállítása következik.
- Pedagógusokat és szülőket célzó fókuszcsoportos lekérdezés,
- Szakértői interjúk az iskolafenntartó rendek képviselőivel, az iskolák igazgatóival, a szülői munkaközösségek vezetőivel és a diákönkormányzatok képviselőivel,
- A dimenziókon belül kikristályosodott tematikus fókuszpontokra épített reprezentatív kérdőíves vizsgálat: szülők, tanárok és tanulók körében,
- Párhuzamos vizsgálat a mintán kívüli tesztiskolákban.
Szakmai vezetők, kutatók:
Prof. Dr. Dr. Máté-Tóth András
Máté-Tóth, András (Szerk.): A konvivencia kihívásai: a vallási sokféleségről Kelet-Közép-Európában. Budapest: L'Harmattan Kiadó, 2024.
Máté-Tóth, András – Povedák, Kinga (Szerk.): Hegemóniák szorításában: Vallás Kelet-Közép-Európában. Budapest: Akadémiai Kiadó, 2023.
Máté-Tóth, András – Rosta, Gergely (Szerk.): Focus on religion in Central and Eastern Europe: A regional view. Berlin, Boston: De Gruyter, 2016.
Prof. Dr. Pusztai Gabriella
Pusztai, Gabriella (Szerk.): Sociology of education. Theories, communities, contexts. Pallas Debrecina 23. Debrecen: Debrecen University Press, 2022.
Pusztai, Gabriella (Szerk.): A család-iskola partnerség szülői nézőpontból. Vizsgálatok három országban. Debrecen: Debreceni Egyetem Felsőoktatási Kutató és Fejlesztő Központ (CHERD), 2025.
Dr. Guba András Sch.P.
Dr. Heidl Sára
A kutatásba a főiskola Pedagógiai Tanszékének munkatársai és hallgatói, valamint a két vezető kutató tanítványai is bekapcsolódnak.
Tervezett ütemezés:
2025. szeptember – Fókuszcsoportok és szakértői interjúk megszervezése. A dimenziók és a fókuszpontok összeállítása,
2026. február – Kérdőíves vizsgálatok előkészítése, lekérdezés, statisztikai kiértékelés (SPSS program segítségével),
2026. szeptember – Eredmények dimenziókra és fókuszpontokra vonatkozó összefoglalása, cselekvési tervek fő irányainak meghatározása, műhelykonferenciák és workshopok keretében végzett triangulációs validitás- és reliabilitás-vizsgálatok elvégzése,
2027. január – Kutatási projekt zárása, disszeminációs stratégia kidolgozása, kutatási jelentés eljuttatása a megrendelőknek és a minisztériumi illetékeseknek.