Az intézet abban látja fő feladatát, hogy kutatói támaszt nyújtson a szerzetesi fenntartású iskolák, szerzetesrendi vagy más egyházi pasztorális helyzetfelmérés, tervezés és intézményi önértékelés számára. Igyekszik eleven és hatékony kapcsolatokat fenntartani és bővíteni a releváns hazai és nemzetközi intézményekkel. A Főiskola számára kutatásmódszertani támogatást nyújt oktatóknak és hallgatóknak egyaránt, valamint gyakorlati teret nyit kutatásokban való részvételre és az eredmények értelmezésére.
Szellemiségét tekintve osztja és követi VI. Pál pápa útmutatását, aki a „Hitetlenség kultúrája” c. konferencia résztvevőinek küldött üzenetében így fogalmazott: El kell fogadnunk az olyan vitathatatlan tudományok érveit, mint a pszichológia és a szociológia, és el kell ismernünk azokat a nehézségeket, amelyek a mai pedagógiai-társadalmi kontextusból fakadnak. (1969. március 6.)
Valláspedagógia
A vallás továbbadásának folyamatait, módszereit, szereplőit és színtereit elemző tudomány.
Alapállását tekintve felekezet- és vallásközi transzdiszciplináris. Vizsgálódásaiban elsősorban a teológia, pedagógia és vallástudomány társtudományaival működik együtt.
A kereszténység történetében a katekumenátus, katekizmus és evangelizáció képezik a diszciplína elsődleges kulcsszavait.
Kortárs kihívásai közé tartozik a kulturális és vallási pluralizmus, az erősödő individualizáció és szekularizáció, valamint a vallás eseményközpontúsága és újfajta közéleti jelenléte.
Pasztorálszociológia
A szociológia, közelebbről az egyházszociológia tudományága, amely elsősorban a vallás intézményes dimenzióját és annak társadalmi viszonyrendszerét vizsgálja.
Kutatásaival együttműködve az egyházak illetékeseivel a kortárs tanuságtétel előtt álló társadalmi kihívások értelmezését és az adekvát intézményi válaszok kimunkálását támogatja.
Transzdiszciplináris megközelítéseiben támaszkodik a szociológia, teológia és valláspedagógia elméleteire, módszertanaira és kutatási eredményeire.
Kortárs kihívásai az egyházak és vallási közösségek társadalmi közegének változásai, a szekularizáció és individualizáció, a növekvő társadalmi fenyegetettség érzés és az egyházak intézményi folyamatainak mélyreható átalakulásai.
Együttműködések
A Sapientia tanszékeivel és intézeteivel. Továbbá az SZTE Vallástudományi Tanszékével, az EHE Valláspedagógiai Tanszékével, a BBTE Katolikus és Református valláspedagógiai képzésével, az EKKE Pedagógiai tanszékével, a SZÁZADVÉG vallási kutatócsoportjával, a Bécsi Egyetem Gyakorlati Teológiai Intézetével.